ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa

2021, Nr (14), Etnoarcheologia


Andrzej P. Kowalski
Archeologia w badaniach nad kulturą społeczności pradziejowych

Słowa kluczowe: archeologia, teoria kultury, archeologiczne badania kultury, teoria badań archeologicznych

Abstrakt:
Archeologia jest dyscypliną, która sama w sobie nie rozwija teorii społecznych ani pojęć kultury. W tym zakresie jest przeznaczona do współpracy z naukami społecznymi, głównie z etnologią i socjologią. Artykuł przedstawia kolejne etapy przenoszenia pewnych teorii kulturowych do archeologii. Od ewolucjonizmu, przez funkcjonalizm, konfiguracjonizm, semiotykę, aż po współczesne nurty w naukach humanistycznych, archeologia na różne sposoby definiowała istotę kultury. Istnieje pewna tendencja. Początkowo dominował pozytywistyczny paradygmat empiryzmu. W okresie atrakcyjności metod semiotycznych, antropologii kognitywistycznej i symbolicznej, podejmowano również próby zastosowania ideologicznych koncepcji kultury w archeologii. W dzisiejszych czasach, po zwrocie ikonicznym i performatywnym, po „powrocie do rzeczy,” archeologia, znowu oferowana przez nauki humanistyczne, stawia na rozumienie kultury utożsamianej z wiedzą o obiektach materialnych lub z doświadczeniem tzw. przeszłości, wyprowadzonym ze zmysłowego kontaktu z artefaktami. Widać stopniowe znikanie intelektualnego wysiłku na rzecz rosnącej atrakcyjności spektaklu archeologicznego, wydarzenia przedstawiającego prehistoryczną rzeczywistość. Archeologia coraz częściej poświęca się naturalistycznym analizom zabytków, ponownie odkładając na bok badania kultury rozumianej jako przeszły, społeczny system normatywno-działaniowy.

Informacje o autorze:
ANDRZEJ PIOTR KOWALSKI – filozof, antropolog kultury, profesor zwyczajny w Instytucie Archeologii i Etnologii Uniwersytetu Gdańskiego. E-mail: andrzej.kowalski@ug.edu.pl. ORCID 0000-0003-2009-2689.

Prace cytowane Rozwiń
Powrót