ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2015, Nr (8), Antropologia i historia
Tomasz Rakowski
Historia mówiona i źródła etnograficzne jako „wiedza pewna”. Przypadek potransformacyjnej historii Torgutów w zachodniej Mongolii oraz historii wsi Broniów w centralnej Polsce
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: historia mówiona, źródła etnograficzne, interpretacja, fakt historyczny, historia krajobrazu, Torguci, Mongolia
Abstrakt: W artykule skupiam się na kilku wybranych kwestiach metodologicznych dotyczących tworzenia wiedzy na polu historii najnowszej oraz „historii natychmiastowej” w oparciu o źródła mówione i obserwacyjne. Wskazuję, że źródła mówione są wciąż często traktowane jako nie w pełni prawomocne i miarodajne w tworzeniu wiedzy historycznej, gdyż w odniesieniu do jakoby bardziej stałych dokumentów pisanych nie są pojmowane jako wiarygodne. Odwołując się do własnej pracy terenowej prowadzonej wśród Torgutów w zachodniej Mongolii, w której analizuję lokalne sposoby zagospodarowania terenu i praktyki czasowego osadnictwa, staram się pokazać, że wiedza pochodząca ze źródeł mówionych oraz wiedza nieoficjalna, są znacznie ważniejsze dla zrozumienia niedawnej historii lokalnego miasteczka Bułgan i jego przestrzennego rozwoju, niż źródła pisane, gdyż te są nieadekwatne do rzeczywistych praktyk. Piszę także o wiosce Broniów położonej w centralnej Polsce, w której nieformalne praktyki budowania domów, w tym domowa produkcja cegieł i samoróbki techniczne, nadają nowy, odmienny od dotychczasowego, sens historii polskich chłopów w ostatnich dziesięcioleciach. Na przykładzie tych dwóch studiów przypadku próbuję odnaleźć coś w rodzaju „etnograficznego kierunku” zdobywania wiedzy historycznej zarchiwizowanej w badanym terenie, tj. wyobrażeniach badanych. Twierdzę, że tego rodzaju wgląd może być istotną częścią rozumienia i rekonstrukcji najnowszej historii w tego typu miejscach, jak wymienione oraz jej lokalnej kondycji.
Informacje o autorze:
RAKOWSKI TOMASZ - etnolog, antropolog kulturowy, kulturoznawca. Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. E-mail: tomaszrak[at]tlen.pl.
Prace cytowane Rozwiń
Domańska E. 2006. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Poznań.
Tokarska-Bakir J. 2012. Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946. Wołowiec.
Tokarska-Bakir J. 2013. Rzeczy mgliste. Eseje i studia. Wstęp M. Janion. Sejny.
Domańska E. 2013. Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Warszawa.
Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. 2008. Red. B. Wagner. T. Wiślicz. Zabrze.
Paczkowski A. 2014. Historyk dziejów najnowszych wśród źródeł. W Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości. Red. E. Domańska. R. Stobiecki. T. Wiślicz. Kraków.
Filipkowski P. Historia mówiona i wojna. http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/historia_mowiona.pdf.
Yow V. 2005. Recording oral history. A Guide for the Humanities and Social Sciences. Oxford 2005.
Ritchie D. 2003. Doing Oral History. A Practical Guide. Oxford.
Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. 2000. Red. E. Tarkowska. Warszawa.
Palska H. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia. Warszawa.
Dzieduszycka Z. et al. 2015. Animacja + historia. Katalog Ogólnopolskiej Giełdy Projektów 2014. Warszawa.
Stolarz A. 2014. „Podróż do Mezeritch. O doświadczeniu historii mówionej”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej 4.
Hastrup K. 1997. „Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii”. Polska Sztuka Ludowa. Konteksty 1–2.
Kierzkowski M. 2014. „Historia mówiona – próba definicji pojęcia”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej 4.
Kurkowska-Budzan M. 2003. Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych. Kraków.
Topolski J. 1998. Świat bez historii. Poznań.
Topolski J. 1983. Teoria wiedzy historycznej. Poznań.
Topolski J. 1998. Świat bez historii. Poznań.
Jarosz D. 2012. „Historiografia dziejów społecznych Polski w XX wieku po 1989 roku: perspektywy i możliwości badawcze. Metodologia”. Rocznik Antropologii Historii 1.
Kałwa D. 2012. „Na peryferiach peryferii? Codzienność PRL w polskiej historiografii – przegląd badań”. Rocznik Antropologii Historii 1.
Szynkiewicz S. 1977. „Torguci Mongolii. Uwagi na tle pierwszych badań etnograficznych wśród Torgutów ałtajskich”. Etnografia Polska 21 (1).
Mróz L. 1977. „Rytm torguckiego koczowania”. Etnografia Polska 21 (1).
Sneath D. 2003. “Land-Use. the Environment and Development in Post-socialist Mongolia”. Oxford Development Studies 4 (31).
Szynkiewicz S. 1993. “Mongolia’s Nomads Built a New Society Again: Social Structures and Obligations in the Eve of Privatisation”. Nomadic Peoples 33.
Szynkiewicz S. 1981. Rodzina pasterska w Mongolii. Wrocław.
Szynkiewicz S., T. Potkański 1993. The Social Context of Liberalisation of the Mongolian Pastoral Economy. Ułan Bator.
Humphrey C., Ujeed H. 2012. “Fortune in the Wind. An Impersonal Subjectivity”. Social Analysis 2(56).
Tangad O. 2013. Scheda po Czyngis Chanie. Demokracja po mongolsku. Warszawa.
Tangad O. 2015. Kategorie tradycyjnej moralności w życiu społecznym współczesnych Mongołów. kps. IEiAK UW.
Wasilewski J. 1986. „Społeczeństwo polskie. społeczeństwo chłopskie”. Studia Socjologiczne 3.
Sowa J. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków.
Łuczewski M. 2012. Odwieczny naród. Polak i katolik w Żmiącej. Toruń.
Leder A. 2013. Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa.
Majcherek J. 2012. „Hamulcowi modernizacji“. Gazeta Wyborcza 8.08.2012.
Halamska M. 2015. „Chłop to nie obywatel. Z Marią Halamską rozmawia Ł. Pawłowski“ Kultura Liberalna 2(314).
Szpak E. 2013. Mentalność ludności wiejskiej w PRL. Studium zmian. Warszawa.
Jarosz D. 1998. Polityka władz komunistycznych w Polsce w latach 1948–1956 a chłopi. Warszawa.
Biernacka M. 1962. Potakówka. Wieś powiatu jasielskiego 1890-–1960. Z badań nad współdziałaniem. Warszawa.
Plińska W. 2008. Ochotnicza straż pożarna – klub kultury. W Lokalnie: animacja kultury/community arts. Red. I. Kurz. Warszawa.
Pisarzewski T. 2008. Wspólnota wiejska – przemiany. W Lokalnie: animacja kultury/community arts. Red. I. Kurz. Warszawa.
Gomuła M. 2004. „Zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną…”. czyli wpływ dekady gierkowskiej na życie społeczne wsi polskiej. Praca laboratoryjna. Warszawa: archiwum IEiAK UW.
Jarosz D. 2008. Polaków drogi domieszkania w PRL (szkic problemu). http://www.historiaspoleczna.uw.edu.pl/seminarium/miasto-przestrzen-i-ludzie/polakow_drogi_do_mieszkania_w_PRL.
Herbst K. 1992. Droga do mieszkania. W Dom we współczesnej Polsce. Szkice. Red. P. Łukasiewicz. A. Siciński. Wrocław.
Skąpski Ł. 2013. O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka. W Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego. Red. T. Rakowski. Warszawa.
Thompson P. 2000. The Voice of the Past. Oral History. Oxford.
Songin M. 2011. Z podporządkowanego punktu widzenia. Roszczenia poznawcze klas podrzędnych. W Humanistyka i dominacja. Oddolne doświadczenia w perspektywie zewnętrznych rozpoznań. Red. T. Rakowski. A. Malewska-Szałygin. Warszawa.
Domańska E. 2003. Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań.
Stoler A.L.2010. Along the Archival Grain. Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton.
Łuczewski M.. Łuczewska-Bednarz P. 2012. Analiza dokumentów zastanych. W Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Red. D. Jemielniak. Warszawa.
Wawrzyniak J. 2009. ZBoWID i pamięć drugiej wojny światowej, 1949–1969. Warszawa
Chakrabarty D. 2011. Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna. Przeł. D. Kołodziejczyk. T. Dobrogoszcz. E. Domańska. Poznań.