ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2014, Nr 2 (7), Historia i płeć
Anna Muller
“The Mother of Solidarity”: Anna Walentynowicz’s Quest in Live
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: Polska, ruch „Solidarność”, Anna Walentynowicz, autobiograficzne narracje ustne
Abstrakt: W artykule przyjrzymy się trzem wywiadom przeprowadzonym z Anną Walentynowicz, ważną postacią Solidarności, zarejestrowaną przez trzy różne osoby. Wywiady obejmują okres od połowy lat 80. - szczyt walki Solidarności - do lat 90. XX wieku - kiedy Polska nadal świętowała odzyskanie niepodległości i wyzwolenie się z komunizmu - aż do decyzji o przystąpieniu do Unii Europejskiej. Jako takie daty te wyznaczają kamienie milowe polskiej historii w ostatnich dwóch dekadach. Artykuł opisuje trudne dzieciństwo Anny Walentynowicz i karierę zawodową w Stoczni im. Lenina w Gdańsku, aż do jej aktywnego zaangażowania w strajki Solidarności w Stoczni w sierpniu 1980 roku. To był czas, w którym z powodu potyczek z liderem Solidarności Lechem Wałęsą , znalazła się na ona marginesie ruchu, w który szczerze wierzyła. Artykuł skupia się na narracjach Anny Walentynowicz, a dokładniej na ważnych wydarzeniach, które napędzają jej opowieść, a także na kluczowych pojęciach, które utrzymują spójność jej historii. Opowiada ona swoją historię w romantycznym epickim trybie, w którym jest w stanie połączyć swoje osobiste doświadczenia z mistrzowskimi narracjami polskiej historii. Jest to w gruncie rzeczy odkupieńcza historia, dzięki której bohaterka stara się utrzymać sens swojego życia. Sposób, w jaki rekonstruuje i opowiada o swojej przeszłości, odzwierciedla jej stosunek do teraźniejszości.
Informacje o autorze:
MULLER ANNA – historyk, adiunkt na Uniwersytecie w Michigan-Dearborn
Prace cytowane Rozwiń
Garton Ash T. 2002. The Polish Revolution: Solidarity. New Haven – London.
Shapiro, Ann-Louise. 1997. “How Real Is the Reality in Documentary Film?” History and Theory 36 (4): 80–101. doi:10.1111/0018-2656.00032.
Szporer M., Woman of Iron, Global Museum of Communism http://www.germany.globalmuseumoncommunism.org/content/woman-iron-anna-walentynowicz-dead-tragic-flight-bound-katyn, accessed 23 February, 2014.
Miller, L. C. 1997. “[Un]documenting History: An Interview with Filmmaker Jill Godmilow.” Text and Performance Quarterly 17 (3): 273–287. doi:10.1080/10462939709366190.
Lejeune P. 1989. On Autobiography. Minneapolis.
Kaplan C.1992. Resisting Autobiography: Out-Law Genres and Transnational Feminist Subjects. W De/Colonizing the Subject: The Politics of Gender in Women's Autobiography, ed. S. Smith, J. Watson. Minnesota.
Linde Ch. 1993. The Creation of Coherence. New York.
Chamberlain M. 2008. Narrative Theory. W Thinking About Oral History. Theories and Applications, ed. T.L. Charlton, L.E. Myers, R. Sharpless. Lanham – New York – Toronto – Plymouth.
James D. 2000. Dona Maria’s Story. Life, History, Memory, and Political Identity. Durham–London.
James D. 1997. "Meatpackers, Peronists, and Collective Memory". The American Historical Review 102: 1404-12.
Jastrun T. 2011. Życie Anny Walentynowicz. Warszawa.
Fidelis M. 2010. Women, Communism, and Industrialization in Postwar Poland. Cambridge.
Perkowski P. 2013. Gdańsk – miasto od nowa. Gdańsk.
Davis N.Z. 1995. Women on the Margins. Three Seventeenth-century Lives. Cambridge.
Anna Walentynowicz-apokryf historii, http://pismozadra.pl/archiwum/zadra-3/384-anna-walentynowicz-apokryf-historii
Portelli A. 1998. What makes oral history different. W The Oral History Reader, ed. R. Perks, A. Thomson, London – New York.
Derrida J. 1988. Afterword. Toward the Ethic of Discussion. W Limited Inc. Evanston, IL.
Portell A. 1991. Death of Luigi Trastulli and Other Stories. SUNY Press.