ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2014, Nr 1 (6), Semiotyka historii
Henryk Mamzer
Antropologia pradziejów jako krytyka archeologii, (A. P. Kowalski, Antropologia zamierzchłych znaczeń)
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: antropologia historii, pradzieje, Andrzej P. Kowalski
Abstrakt: Artykuł recenzyjny książki Andrzeja P. Kowalskiego "Antropologia zamierzchłych znaczeń"
Informacje o autorze:
MAMZER HENRYK – archeolog; profesor nadzwyczajny Polskiej Akademii Nauk; kierownik Ośrodka Studiów Pradziejowych i Średniowiecznych Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Poznaniu.
Prace cytowane Rozwiń
Kowalski Andrzej P.. 1999. Symbol w kulturze archaicznej. Poznań.
Kowalski Andrzej P.. 2001. Myślenie przedfilozoficzne. Studia z filozofii kultury i historii idei. Poznań
Kowalski Andrzej P.. 2013. Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Bydgoszcz.
Kwapiński Marian. 2013. „Eidolon – genealogia symbolu”. Rocznik Antropologii Historii 3 (2): 352–356.
Girard Rene. 2006. Początki kultury. Kraków.
Mierzwiński Andrzej. 2012. Tajemnice pól popielnicowych. Pogranicze doczesności i popielnicowych w perspektywie pradziejowej antropologii śmierci. Wrocław
Mierzwiński Andrzej. 2012. Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław.
Tabaczyński Stanisław. 2000. Rzeczowe korelaty kultury: znaczenie pojęcia i problemy interpretacyjne w badaniach archeologicznych. W Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, 113–135. Warszawa.
Kmita Jerzy. 2007. Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Poznań.
Kowalski Andrzej P.. 2008. Kulturoznawcza genealogia kategorii materialności rzeczy. W Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, 16–26. Olsztyn.
Piekarczyk Stanisław. 1972. Historia, kultura, poznanie. Książka propozycji. Warszawa.
Freidenberg Olga. 2007. Obraz i pojęcie. Gdańsk.
Havelock Eric Alfred 2007. Przedmowa do Platona. Warszawa.
Reale Giovanni. 1994. Historia filozofii starożytnej, t. I. Od początków do Sokratesa. Lublin.
Kobylińska Ewa. 1991. „Narodziny sztuki jako efekt „odczarowania” świata”. Studia Metodologiczne 26: 25–45.
Ostoja-Zagorski Janusz. 1996. Ornament i plastyka figuralna – sztuka pradziejowa czy przetworzona magia?. W Problemy epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej. Księga jubileuszowa poświęcona Markowi Gedlowi, red. J. Chochorowski, 415–421. Kraków.
Foucault Michel. 1977. Archeologia wiedzy. Warszawa.
Foucault Michel. 2000. Nietzsche, genealogia, historia. W M. Foucault, Filozofia. Historia. Polityka. Wybór pism, 113–115. Warszawa.
Mamzer Henryk. 2013. Aleksandra Posern-Zielińskiego antropologizowanie archeologii. W Ethnos et Potentia. Interdyscyplinarność w polskiej etnologii, red. R. Vorbrich. A. Szymoszyn, 83–98. Poznań.
Buchowski Michał, Mamzer Henryk, Rozwadowski Andrzej, Posern-Zieliński Aleksander. 2012. Antropologia a archeologia. W Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot, A. Zalewska. Poznań.
Mamzer Henryk. 2001. Archeologia jako metafora. W Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze. Prace poświęcone Jerzemu Kmicie w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, 103–121. Poznań.
Jameson Fredric. 2011. Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane fantazją i inne fantazje naukowe. Kraków.
Quine Willard Van Orman. 1986. Granice wiedzy i inne eseje filozoficzne. Warszawa.