ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2011, Nr 1-2 (1), Preliminarium
Rafał Rutkowski
W jaki sposób badać historię berserków?, (Ł. Malinowski, Berserkir i úlfhe.nar w historii, mitach i legendach)
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: „szalony wojownik”, Skandynawia, bersekowie, antropologia historii
Abstrakt: Recenzja książki Łukasza Malinowskiego pt. Berserkir i úlfheðnar w historii, mitach i legendach, Kraków 2009, ss. 223.
Informacje o autorze:
Rafał Rutkowski - doktorant w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Prace cytowane Rozwiń
Słupecki, Leszek, P. 1994. Wojownicy i wilkołaki, Warszawa: Wydawnictwo Alfa-Wero.
Morawiec, Jakub. 2010. „O szalonych wojownikach i współczesnych historykach.” W Przegląd Historyczny (101/1): 107–114.
Malinowski, Łukasz. 2009. Berserkir i úlfheðnar w historii, mitach i legendach, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Modzelewski, Karol. 2005. „Laicyzacja przez chrzest.” W Sacrum. Obraz i funkcja w społeczeństwie średniowiecznym, red. A. Pieniądz-Skrzypczak, J. Pysiak. 99–113. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Schjødt, Jens, Peter. „The Notion of Berserkir and the Relation between Óðinn and Animal Warriors.” Dostęp: 11 czerwiec 2017. https://pl.scribd.com/document/218676533/The-Notion-of-Berserkir
Stieblin-Kamienski, Michaił. 1982. Ze świata sag, przeł. Jerzy Litwiniuk, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Jochens, Jenny. 1999. “Late and Peaceful: Iceland’s Conversion through Arbitration in 1000.” W Speculum (74): 621-655.
Eliade, Mircea. 2002. Od Zalmoksisa do Czyngis-chana, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zaremska, Hanna. 1993. Banici w średniowiecznej Europie, Warszawa: Wydawnictwo Semper.
Modzelewski, Karol. 2004. Barbarzyńska Europa, Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Żmudzki, Paweł. 2009. Władca i wojownicy. Narracje o wodzach, drużynie i wojnach w najdawniejszych historiografiach Polski i Rusi. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Harris, Joseph. 2008. “Love and Death in the Männerbund: An Essay with Special Reference to the Bjarkamal and The Battle of Maldon.” W “Speak Useful Words or Say Nothing”. Old Norse Studies by Joseph Harris, red. S. E. Deskis, Th. D. Hill. 287–317. Ithaca-NY: Cornell University Library.
Bagge, Sverre. 2004. “A Hero between Paganism and Christianity. Håkon the Good in Memory and History.” W Poetik und Gedächtnis. Festschrift für Heiko Uecker zum 65. Geburtstag. Publisher Peter Lang. 185–210. Bonn: University of Bergen Library.
Dumézil, Georges. 2006. Bogowie Germanów. Szkice o kształtowaniu się religii skandynawskiej, przeł. Anna Gronowska. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Lincoln, Bruce. 1995. Authority. Construction and Corrosion, Chicago: University of Chicago Press.
Finlay, Alison. 2000. “Pouring Óðinn’s Mead: An Antiquarian Theme.” W Old Norse Myths, Literature and Society. Proceedings of the 11th International Saga Conference, 2-7 July 2000, University of Sydney, red. G. Barnes, M. Clunies Ross. 89–92. Sydney: University of Sydney Press.
Jakobsson, Ármann. 2008. “Egils Saga and Empathy. Emotion and Moral Issues in a Dysfunctional Saga Family.” W Scandinavian Studies (80): 1–18.
Wood, Ian. 1999. „Wojciech-Adalbert z Pragi i Bruno z Kwerfurtu.” W Tropami Świętego Wojciecha, red. Z. Kurnatowska. !!! Poznań: Wydawnictwo PTPN.
Finlay, Alison. 2001. “Monstrous Allegations: An Exchange of ýki in Bjarnar Saga Hítdœlakappa.” W Alvíssmál (10): 21–44.
Clover, Carol, J. 1993. “Regardless of Sex: Men, Women and Power in Early Northern Europe.” W Speculum (68): 1-28.
von Schnurbein, Stefanie. 2000. “The Function of Loki in Snorri Sturluson’s Edda.” W History of Religion (40/2): 109-124.
Rutkowski, Rafał. 2010. “Biskup Friðrek, pierwszy misjonarz na Islandii i szyderstwo, jakie spotkało go ze strony pogan.” W Teka Historyka (41): 97-154.
Clark, David. 2009. Between Medieval Men. Male Friendship and Desire in Early Medieval English Literature, Oxford: Oxford University Press.
Eliade, Mircea. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banaszkiewicz, Jacek. 2000. „<> – o średniowiecznych pogłoskach dawnego rytu wojskowego (Prokopiusz z Cezarei, Paweł Diakon, Girald z Walii, Sakso Gramatyk i Gall Anonim.” W Człowiek, sacrum, środowisko. Miejsca kultu we wczesnym średniowieczu, red. S. Moździoch. 11–24. Wrocław: Wydawnictwo Werk.
Żmudzki, Paweł. 2010. „Agresja wobec kobiecych piersi i wojownicy bez broni, czyli Piotr z Dusburga o spustoszeniu kraju Galindów.” W Świat średniowiecza. Studia ofiarowane Profesorowi Henrykowi Samsonowiczowi, red. A. Bartoszewicz, G. Myśliwski, J. Pysiak. P. Żmudzki. 647-655. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Beard, D. J. 1981. Á þá bitu engi járn. A Brief Note on the Concept of Invulnerabity in the Old Norse Sagas, [w:] Studies in English Language and Early Literature in Honour of Paul Christophersen, red. P. M. Tilling: 13–31. Ulster: New University of Ulster.
Reichel-Dolmatoffa, Gerardo. 2007. „Szamanizm i sztuka Indian Tukanoan.” W Estetyka Indian Ameryki Południowej, red. Katarzyna Zajda. 39–50. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Schach, Paul. 1975. „Antipagan Sentiment in the Sagas of Icelanders.” W Gripla (1): 105–134.
Simek, Rudolf, i Judith Meurer. red. 2003. Scandinavia and Christian Europe in the Middle Ages. Papers of the 12th International saga Conference. Bonn: Universitat Bonn.