 
                
                    ISSN 2084–1418
                    Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
                
             
            
            2011, Nr 1-2 (1), Preliminarium
            
            Rafał Rutkowski
                W jaki sposób badać historię berserków?, (Ł. Malinowski, Berserkir i úlfhe.nar w historii, mitach i legendach)
            
                            
                    
                        
Pobierz wersję elektroniczną
                    
 
                
                        Słowa kluczowe: „szalony wojownik”, Skandynawia, bersekowie, antropologia historii 
            
Abstrakt: Recenzja książki Łukasza Malinowskiego pt. Berserkir i úlfheðnar w historii, mitach i legendach,  Kraków 2009, ss. 223.
            
Informacje o autorze:
            Rafał Rutkowski - doktorant w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
                        
            
            
Prace cytowane Rozwiń 
            
            
                Słupecki, Leszek, P. 1994. Wojownicy i wilkołaki, Warszawa: Wydawnictwo Alfa-Wero. 
Morawiec, Jakub. 2010. „O szalonych wojownikach i współczesnych historykach.” W Przegląd Historyczny (101/1): 107–114. 
Malinowski, Łukasz. 2009. Berserkir i úlfheðnar w historii, mitach i legendach, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. 
Modzelewski, Karol. 2005. „Laicyzacja przez chrzest.” W Sacrum. Obraz i funkcja w społeczeństwie średniowiecznym, red. A. Pieniądz-Skrzypczak, J. Pysiak.  99–113. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 
Schjødt, Jens, Peter. „The Notion of Berserkir and the Relation between Óðinn and Animal Warriors.” Dostęp: 11 czerwiec 2017. https://pl.scribd.com/document/218676533/The-Notion-of-Berserkir 
Stieblin-Kamienski, Michaił. 1982.  Ze świata sag, przeł. Jerzy Litwiniuk, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 
Jochens, Jenny. 1999. “Late and Peaceful: Iceland’s Conversion through Arbitration in 1000.” W Speculum (74): 621-655. 
Eliade, Mircea. 2002. Od Zalmoksisa do Czyngis-chana, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.  
Zaremska, Hanna. 1993. Banici w średniowiecznej Europie, Warszawa: Wydawnictwo Semper. 
Modzelewski, Karol. 2004. Barbarzyńska Europa, Warszawa: Wydawnictwo Iskry. 
Żmudzki, Paweł. 2009. Władca i wojownicy. Narracje o wodzach, drużynie i wojnach w najdawniejszych historiografiach Polski i Rusi. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 
Harris, Joseph. 2008. “Love and Death in the Männerbund: An Essay with Special Reference to the Bjarkamal and The Battle of Maldon.” W “Speak Useful Words or Say Nothing”. Old Norse Studies by Joseph Harris, red. S. E. Deskis, Th. D. Hill. 287–317. Ithaca-NY: Cornell University Library. 
Bagge, Sverre. 2004. “A Hero between Paganism and Christianity. Håkon the Good in Memory and History.” W Poetik und Gedächtnis. Festschrift für Heiko Uecker zum 65. Geburtstag. Publisher Peter Lang. 185–210. Bonn: University of Bergen Library. 
Dumézil, Georges. 2006. Bogowie Germanów. Szkice o kształtowaniu się religii skandynawskiej, przeł. Anna Gronowska. Warszawa: Oficyna Naukowa. 
 
Lincoln, Bruce. 1995. Authority. Construction and Corrosion, Chicago: University of Chicago Press. 
Finlay, Alison. 2000. “Pouring Óðinn’s Mead: An Antiquarian Theme.” W Old Norse Myths, Literature and Society. Proceedings of the 11th International Saga Conference, 2-7 July 2000, University of Sydney, red. G. Barnes, M. Clunies Ross. 89–92. Sydney: University of Sydney Press.  
Jakobsson, Ármann. 2008. “Egils Saga and Empathy. Emotion and Moral Issues in a Dysfunctional Saga Family.” W Scandinavian Studies (80): 1–18. 
Wood, Ian. 1999. „Wojciech-Adalbert z Pragi i Bruno z Kwerfurtu.” W Tropami Świętego Wojciecha, red. Z. Kurnatowska. !!! Poznań: Wydawnictwo PTPN. 
Finlay, Alison. 2001. “Monstrous Allegations: An Exchange of ýki in Bjarnar Saga Hítdœlakappa.” W Alvíssmál (10): 21–44. 
Clover, Carol, J. 1993. “Regardless of Sex: Men, Women and Power in Early Northern Europe.” W Speculum (68): 1-28. 
von Schnurbein, Stefanie. 2000. “The Function of Loki in Snorri Sturluson’s Edda.” W History of Religion (40/2): 109-124. 
Rutkowski, Rafał. 2010. “Biskup Friðrek, pierwszy misjonarz na Islandii i szyderstwo, jakie spotkało go ze strony pogan.” W Teka Historyka (41): 97-154. 
Clark, David. 2009. Between Medieval Men. Male Friendship and Desire in Early Medieval English Literature, Oxford: Oxford University Press. 
Eliade, Mircea. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
Banaszkiewicz, Jacek. 2000. „<> – o średniowiecznych pogłoskach dawnego rytu wojskowego (Prokopiusz z Cezarei, Paweł Diakon, Girald z Walii, Sakso Gramatyk i Gall Anonim.” W Człowiek, sacrum, środowisko. Miejsca kultu we wczesnym średniowieczu, red. S. Moździoch. 11–24. Wrocław: Wydawnictwo Werk. 
Żmudzki, Paweł. 2010. „Agresja wobec kobiecych piersi i wojownicy bez broni, czyli Piotr z Dusburga o spustoszeniu kraju Galindów.” W Świat średniowiecza. Studia ofiarowane Profesorowi Henrykowi Samsonowiczowi, red. A. Bartoszewicz, G. Myśliwski, J. Pysiak. P. Żmudzki. 647-655. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 
Beard, D. J. 1981. Á þá bitu engi járn. A Brief Note on the Concept of Invulnerabity in the Old Norse Sagas, [w:] Studies in English Language and Early Literature in Honour of Paul Christophersen, red. P. M. Tilling:  13–31. Ulster: New University of Ulster. 
Reichel-Dolmatoffa, Gerardo. 2007. „Szamanizm i sztuka Indian Tukanoan.” W Estetyka Indian Ameryki Południowej, red. Katarzyna Zajda. 39–50. Kraków: Wydawnictwo Universitas. 
Schach, Paul. 1975. „Antipagan Sentiment in the Sagas of Icelanders.” W Gripla (1): 105–134.  
Simek, Rudolf, i Judith Meurer. red. 2003.  Scandinavia and Christian Europe in the Middle Ages. Papers of the 12th International saga Conference. Bonn: Universitat Bonn.