ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2018, Nr (11), Kulturowa historia wiedzy
Мария Лескинен
Репрезентация русскости на всемирных выставках второй половины XIX в. в оценках русских современников
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: wystawy światowe, wizualizacja etniczności, kształtowanie tożsamości rosyjskiej, Imperium Rosyjskie, autostereotypy rosyjskie
Abstrakt: Tytuł: Reprezentacja rosyjskości na światowych wystawach drugiej połowy XIX w. w ocenach i interpretacji rosyjskich gości
Artykuł analizuje pawilony wystawowe Imperium Rosyjskiego na Wystawach Światowych w drugiej połowie XIX wieku. Analizowane opisy i recenzje rosyjskich gości są ważnym źródłem do interpretacji wizualnych strategii tworzenia obrazów rosyjskości. Pokazano, że szukanie odpowiednich form prezentacji Rosji i rosyjskości odbyło się w dyskusjach na temat tradycji i stylistyki historycznej, a także w dążeniu do odmowy wykorzystania europejskich stereotypów Rosji (niedźwiedzie, samowary, wódka).
Informacje o autorze:
MARIA LESKINEN – doktor habilitowany w zakresie historii, pracownik Instytutu Słowianoznawstwa Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie. E-mail: marles70@mail.ru. ORCID 0000-0002-7638-507X.
Prace cytowane Rozwiń
Andrejev, Vasilij. 1867. Ocherk Vsemirnoj vystavki 1867 godu. Sankt-Peterburg.
B.a. 1878. “Parizh i Vsemirnaja vystavka”. Vestnik Evropy. 7. 400–424.
B.a. 1889. “Vsemirnaja vystavka v Parizhe. Pis'mo vtoroe”. Vestnik Evropy. 7. 354–380.
Benedict, Burton. 1991. “International Exhibitions and national Identity”. Anthropology Today. 7(3). June. 5–9.
Efron, Akim A. 1886. Vsemirnaja vystavka i russkije eksponaty. S ukazanijem fabrik i zavodov. Sankt-Peterburg.
Findling, John E. and Pelle Kimberly D., ed. 1990. Historical Dictionary of World’s Fairs and Expositions, 1851–1988. New York; Westport, Connecticut; London: Greenwood Press.
Charitonov, Artur V. 2017. „Architektura russkich pavil'onov na vsemirnych vystavkach v period s 1851 po 1911 gg. Obraz i funkcija.” Vestnik RGGU. Serija «Filosofija. Sociologija. Iskusstvovedenije». 4(1). 102–109.
Koshelev Aleksandr I. 1852. Pojezdka russkogo zemledel'ca v Angliyu na Vsemirnuju vystavku. Moskva.
Leskinen, Marija V. 2016. Velikoross / velikorus. Iz istorii konstruirovanija etnichnosti. Vek XIX. Moskva.
Lukonin, Dmitrij E. 2008. “Vsemirnyje vystavki vtoroj poloviny XIX veka kak arena stolknovenija nacionalistov” W Nacional'naja identichnost' v problemnom pole intellektual'noj istorii. 181–190. Stavropol' – Pjatigorsk – Moskva.
Nesterov, Mihail 1988. Pis'ma: Izbrannoje, vstup. st., sost., komment. A.A. Rusakovoj. Leningrad, Iskusstvo.
Rydell, Robert W. 1992. “The Literature of International Expositions”. W The Books of the Fairs: Materials about World’s Fairs, 1834–1916 in the Smithsonian Institution Libraries. 1–62. Chicago; London: American Library Association.
Shevelenko, Irina. 2017. Modernizm kak archaizm: nacionalizm i poiski modernistskoj estetiki v Rossiji. Moskva.
Shpakov, Valerij N. 2008. Rossija na Vsemirnych vystavkah. 1851–2000. Moskva.
Sobol'shchikov, Vasilij I. 1867. Vzgljad na Vsemirnuju vystavku dve nedeli spustja posle jeje otkrytija. Sankt-Peterburg.
Stasov, Vladimir V. 1894a. „Nashi itogi na Vsemirnoj vystavke”. 627–672. W T. 1 z Stasov Vladimir V. Sobranije sochinenij. V 3 t. Sankt-Peterburg.
Stasov, Vladimir V. 1894b. “Nyneshneje iskusstvo v Evrope. Chudozhestvennyje zametki o vsemirnoj vystavke v Vene”. 401–492. W T. 1 z Stasov Vladimir V. Sobranije sochinenij. V 3 t. Sankt-Peterburg.
Stasov, Vladimir V. 1894c. “Posle Vsemirnoj vystavki”. 89–146. W T. 1 z Stasov Vladimir V. Sobranije sochinenij. V 3 t. Sankt-Peterburg.