ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2012, Nr 2 (3), Lektury (z) przeszłości
James Fernandez
Historycy snują opowieści: o kartezjańskich kotach i galijskich walkach kogutów
Słowa kluczowe: Robert Darnton, antropologia kulturowa, symbole
Abstrakt: Pierwodruk: J. Fernandez, Historians Tell Tales: Of Cartesian Cats and Gallic Cockfights, „The Journal of Modern History”, 1988, t.
60, nr 1, s. 113–127.
Tekst dostępny wyłącznie w wersji drukowanej.
Informacje o autorze:
FERNANDEZ JAMES – antropolog kultury, profesor na Wydziale Antropologii Uniwersytetu w Chicago (Department of Anthropology University of Chicago).
Prace cytowane Rozwiń
Darnton R. 2012. Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kultury. Przeł. D. Guzowska. Warszawa.
Chartier R. 1985. “Texts, Symbols and Frenchness”. Journal of Modern History 57 (4). 682–695.
Darnton R. 1986. „The Symbolic Element in History”. Journal of Modern History 58 (1). 218–234.
Geertz C. 2005. Głęboka gra, czyli uwagi o walkach kogucich na Bali. W Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przeł. M. M. Piechaczek. Kraków: 461–512.
Isaac R. 1982. The Transformation of Virginia: 1740–1790. Chapel Hill.
Geertz C. 1998. O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej. W Postmodernizm: antologia przekładów. Red. R. Nycz. Kraków: 214–235.
Ricoeur P. 1972. “The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text”. Social Research 38 (3): 73–101.
Schorske C. 1981. Fin-de-Siècle Vienna: Politics and Culture. Nowy Jork.
Spence J. 1985 The Memory of Palace Matteo Ricci. Nowy Jork.
Bloch M. 1960. Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka. Warszawa.
Malinowski B. 1923. The Problem of Meaning in Primitive Languages. W The Meaning of Meaning. Red. C. K. Ogden, I.A. Richards. London: 451–510.
Montague A. 1971. Touching: The Human Significance of the Skin. Nowy Jork.
Clifford J. 1985. “On Ethnographic Authority”. Representations 1 (2): 118–146.
Rosaldo R. 1986. From the Door of His Tent: The Fieldworker and the Inquisitor. W Writing Culture. Red. J. Clifford, G. Marcus. Berkeley.
Fernandez J. W. 1987. Folklorists as Agents of Nationalism: Legends Asturian Mountaneers Tell Each Other and the Problem of Local, Regional and National Identity. W Fairy Tales and Society. Red. Ruth Bottigheimer. Filadelfia.
Bourdieu P., Passeron J.C. 1977. Reproduction in Education, Society and Culture. Beverly Hills.
White H. 2000. Tropika historii: struktura głęboka „Nauki Nowej”. W H. White, Poetyka pisarstwa historycznego. Kraków: 237–267.
Jacobson R., Halle M.. 1956. Fundamentals of Language. Haga.
Basso K. 1976. Wise Words of the Western Apache. W Meaning in Anthropology. Red. K. Basso, H. Selby. Albuquerque.
Fernandez J. 1974. “The Mission of Metaphor in Expressive Culture”. Current Anthropology 15 (2): 119–145.
Ortner S. 2003. O symbolach kardynalnych. W Badanie kultury: elementy teorii antropologicznej. Red. M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa: 106–116.
Sahlins M. 1981. Historical metaphors and Mythical Realities. Ann Arbor, Mich.
Sapir D., Crocker C.. 1977. The Social Use of Metaphor. Filadelfia.
Wagner R. 1975. The Invention of Culture. Chicago.
Lakoff G. 1987. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago.
Lyotard J.F. 1997. Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy. Warszawa.
The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis. 1984.
McNeill W.H. 1982. “The Care and Repair of Public Myth”. Foreign Affairs 61 (1): 1–13.