ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2016, Nr (9), Dziedzictwo kulturowe
Rafał Rutkowski
Bruce Lincoln, Between History and Myth: Stories of Harald Fairhair and the Founding of the State
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: mit, historia średniowiecza
Abstrakt: Recenzja książki: Bruce Lincoln, Between History and Myth: Stories of Harald Fairhair and the Founding of the State, Chicago-London 2014.
Informacje o autorze:
RAFAŁ RUTKOWSKI - historyk, doktorant w Instytucie Historii PAN w Warszawie. E-mail: rr.rutkowski[at]wp.pl
Prace cytowane Rozwiń
Żmudzki P. 2009. Władca i wojownicy. Narracje o wodzach. drużynie i wojnach w najdawniejszych historiografiach Polski i Rusi. Wrocław.
Lincoln B. 1977. “Treatment of Hair and Fingernails among the Indo-Europeans”. History of Religions 16 (4): 351−362.
Wærdahl R.B. 2011. The Incorporation and Integration of the King’s Tributary Lands into the Norwegian realm c. 1195−1397. tłum. A. Crozier. Leiden−Boston.
Boulhosa P.P. 2005. Icelanders and the Kings of Norway. Medieval Sagas and Legal Texts. Leiden-Boston.
Lindow J. 1997. „„Íslendingabók” and Myth”. Scandinavian Studies 69 (4): 454−464.
Michałowski R. 1985. „Restauratio Poloniae w ideologii dynastycznej Galla Anonima”. Przegląd Historyczny 76 (3): 457−478.
Banaszkiewicz J. 2010. Podanie o Piaście i Popielu. Studium porównawcze nad wczesnośredniowiecznymi tradycjami dynastycznymi. wyd. II. Warszawa.
Deptuła Cz. 1990. Galla Anonima mit genezy Polski. Studium z historiozofii i hermeneutyki symboli dziejopisarstwa średniowiecznego. [wyd. I]. Lublin: 279−291.
Żmudzki P. 2002. „Spór o analizę strukturalną podań i mitów dotyczących „Początku” Polski (na marginesie książek Jacka Banaszkiewicza i Czesława Deptuły)”. Przegląd Historyczny 93 (4): 451−471.
Rutkowski R. 2014. „Piktowie i Papowie − pierwotni mieszkańcy Orkadów w IX wieku. Przyczynek do badań nad najdawniejszym dziejopisarstwem islandzko-norweskim”. Roczniki Historyczne 80: 7−29.
Ghosh Sh. 2011. Kings’ Sagas and Norwegian History. Problems and Perspectives. Leiden−Boston.
Jesch J. 1996. Norse Historical Traditions and the „Historia Gruffud vab Kenan”: Magnús berfœttr and Haraldr hárfagri. W Gruffudd ap Cynan. A Collaborative Biography. red. K.L. Maud. Woodbridge: 117−147.
Jakobsson S. 2002. “„Erindringen om en mægtig Personlighed”. Den norsk-islandske historiske tradisjon om Harald Hårfagre i et kildekritisk perspektiv”. Historisk Tidsskrift 81: 213230.
Mortensen L.B. 2000. “The Anchin manuscript of „Passio Olavi” (Douai 295). William of Jumièges. and Theodoricus Monachus: New evidence for intellectual relations between Norway and France in the 12th century”. Symbolae Osloenses 75 (1): 165−189.
Gelting M.H. 2011. Two Early Twelfth-Century Views of Denmark’s Christian Past: Ailnoth and the Anonymous of Roskilde. W Historical Narratives and Christian Identity on a European Periphery. Early History Writing in Northern. East-Central and Eastern Europe (c. 1070-1200). red. I.H. Garipzanov. Leiden-Boston: 33−55.
Jakobsson S. 1997. Myter om Harald Hårfagre. W Sagas and the Norwegian Experience. Preprints for the 10th International Saga Conference. Trondheim: 597−610.
Jakobsson S. “Óþekkti konungrinn. Sagnir um Harald hárfagra”. Ný saga 11: 38−53.
Matuszewski J.S. 1994. Mniemanologia historyczna. Uwagi na marginesie Gallowej listy przedmieszkowych Piastów. W Zagadnienia prawa konstytucyjnego. Księga ku czci Prof. Tadeusza Szymczaka. red. M. Domagała. Łódź: 246–259.
Cetwiński M. 2008. Historia i polityka. Teoria i praktyka mediewistyki na przykładzie badań dziejów Śląska. Kraków.
Żmudzki P. 2009. „Jakiego „początku” Polski potrzebują badacze?”. Przegląd Humanistyczny 53 (4): 19−23.
Lévi-Strauss C. 1958. Anthropologie structurale. Paris.
Tómasson S. 1988. Formálar íslenskra sagnaritara á miðöldum. Rannsókn bókmenntahefðar. Reykjavík.
Meulengracht Sørensen P. 2000. The Prosimetrum Form. 1: Verses as the Voice of the Past. W Skaldsagas: text. vocation. and desire in the Icelandic sagas of poets. red. R. Poole. Berlin−New York: 172−190.
Frank R. 1985. Skaldic Poetry. W Old Norse-Icelandic Literature. A Critical Guide. red. C.J. Clover. J. Lindow. New York.
Kołakowski L. 2009. Główne nurty marksizmu. Powstanie. rozwój. rozkład. t. III. Rozkład. Warszawa.
Bates Th.R. 1975. “Gramsci and the Theory of Hegemony”. Journal of the History of Ideas 36 (2): 351−366.
Kelly J.D. 1993. [rec.:]. “B. Lincoln. Death. War. and Sacrifice: Studies in Ideology and Practice. Chicago 1991”. Ethnohistory 40 (4): 688−690.
Wilcox M.M. 2013. Religion in Today’s World. Global Issues. Sociological Perspectives. New York.
Bandlien B. 2013. “Hegemonic Memory. Counter-Memory. and Struggles for Royal Power. The Rhetoric of the Past in the Age of King Sverrir Sigurðsson of Norway”. Scandinavian Studies 85 (3): 355−377.
Rutkowski R. 2014. „Dzięki komu Islandczycy nawrócili się na chrześcijaństwo? Konwersja widziana oczami średniowiecznych autorów”. Kwartalnik Historyczny 112 (1): 5−40.
Kałuża Z. 2014. Lektury filozoficzne Wincentego Kadłubka. Zbiór studiów. Warszawa 2014.
Wojtowicz W. 2009. Ateny i pamięć. Kilka uwag o założeniach ideowych „Kroniki” Mistrza Wincentego. W Narracja − Historia − Fikcja. Dawne kultury w historiografii i w literaturze. red. Ł. Grützmacher. Warszawa: 87−99.