ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2016, Nr (9), Dziedzictwo kulturowe
Michał Rydlewski
Źródła sztuki w perspektywie konstruktywizmu społecznego
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: mit, piękno, historia sztuki, sztuka prahistoryczna, początki sztuki
Abstrakt: Recenzja książki: Andrzej P. Kowalski, Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki, Bydgoszcz 2013.
Informacje o autorze:
MICHAŁ RYDLEWSKI - – etnolog, filozof, medioznawca, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. E-mail: rydles[at]autograf.pl.
Prace cytowane Rozwiń
Danto Arthur. 2006. Świat sztuki. Pisma z filozofii i sztuki. Przeł. L. Sosnowski. Wydawnictwo UJ. Kraków.
Dobosz Artur. 2013. Myślenie magiczno-mityczne a schizofrenia. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Kmita Jerzy. 1978. Problem tzw. zmierzchu sztuki. Sztuka 1/5. 1–4.
Kmita Jerzy. 1984. Magiczne źródło kultury. Odra 4. 24–30.
Kmita Jerzy. 1985. Kultura i poznanie. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Kobylińska Ewa. 1991. Narodziny sztuki jako efekt “odczarowania” świata. Studia Metodologiczne 26. 25–45.
Kocur Mirosław. 2013. Źródła teatru. Wydawnictwo UWr. Wrocław.
Kowalski Andrzej P. 1999. Symbol w kulturze archaicznej. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM. Poznań.
Kowalski Andrzej P. 2001. Myślenie przedfilozoficzne. Studia z zakresu filozofii kultury i historii. Wydawnictwo Humaniora. Poznań.
Kowalski Andrzej P. 2001. Doświadczenie estetyczne w kulturze epoki brązu w świetle analizy ekfraz homeryckich. W Sztuka epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej. Red. B. Gidega. A. Mierzwiński. W. Piotrowski. Wydawnictwo PAN, Wrocław–Biskupin. 280–289.
Kowalski Andrzej P. 2003. Mit a sztuka w Ernsta Cassirera filozofii form symbolicznych. Filo-Sofija 1. 117–130.
Kowalski Andrzej P. 2005. Tragizm, przeznaczenie i prawda jako wartości kulturowe „barbarzyńców” w epoce osiowej. W Aksjologiczne źródła pojęć: zbiór rozpraw. Red. A. Pałubicka. G.A. Dominiak. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz 71–85.
Kowalski Andrzej P. 2014. Archeologia kulturoznawcza. Projekt dyskursu „negatywistycznego”. W id. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. 27–41.
Kowalski Andrzej P. 2014. Konstruktywistyczny status wiedzy o kulturze w świetle interpretacji genealogicznych i archeologicznych. W id. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. Toruń. 15–25.
Kowalski Andrzej P. 2014. Germańskie tabu. Obecność ozdób i brak broni w pochówkach gockich. Rocznik Antropologii Historii 1. 171–178.
Kowalski Andrzej P. 2014. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. Toruń. 2014. Rec. Henryk Mamzer. Antropologia pradziejów jako krytyka archeologii. Rocznik Antropologii Historii 1. 325–337.
Markiewicz Piotr. Przybysz Piotr. 2007. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni. W Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Red. P. Francuz,. Wydawnictwo Scholar. Warszawa.
Pałubicka Anna. 2008. Relatywizm kulturowy a pojmowanie percepcji. W Język i przedstawienie. Red. A. Pałubicka. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Pałubicka Anna. 2013. Gramatyka kultury europejskiej. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Rozik Eli. 2011. Korzenie teatru. Przeł. M. Lachman. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Rydlewski Michał. 2013. Myśl potoczna jako system kulturowy w perspektywie projektu archeologii kulturoznawczej Andrzeja P. Kowalskiego. W Geertz. Dziedzictwo – interpretacje – dylematy. Red. A.A. Szafrański. Wydawnictwo UMCS. Lublin. 215–235.
Rydlewski Michał. 2013. Archeologia widzenia – kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Rozmowa z prof. dr. hab. Andrzejem P. Kowalskim. Rocznik Antropologii Historii 1. 323–343.
Rydlewski Michał. 2014. Ekfraza homerycka w perspektywie kulturowego wymiaru percepcji wzrokowej. Rocznik Antropologii Historii 1. 267–313.
Rydlewski Michał. 2014. Konstruktywizm (społeczny) tak, jak go widzę… Odpowiedź na uwagi Tomasza S. Markiewki oraz Michała Wróblewskiego. Filo-Sofija 25. 458–484.
Rydlewski Michał. 2015. Zwroty badawcze w perspektywie poznańskiej szkoły kulturoznawczej. W Tematy modne w humanistyce. Red. Ł. Grajewski, A. Szwagrzyk, J. Osiński, P. Tański. Wydawnictwo Prolog. Toruń. 41–61.
Rydlewski Michał. Perspektywa kulturalistyczno-konstruktywistyczna w polskiej filozofii kultury: od Floriana Znanieckiego do toruńskiego środowiska filozoficznego. Ruch Filozoficzny. Tekst w druku.
Rydlewski Michał. Opozycja jako kategoria kulturowa w perspektywie poznańskiej szkoły kulturoznawczej. W Opozycje w kulturze. Red. M. Badach. Wydawnictwo UMCS. Lublin. Tekst w druku.
Rydlewski Michał. Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Książka w druku.
Steiner Marta. 2003. Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej. Wydawnictwo UWr. Wrocław.
Zeidler Paweł. 2011. Wiedzotwórcza funkcja metafor w nauce a koncepcja metafory eksplikatywnej Jerzego Kmity. Filo-Sofija 12. 129–144.
Zimbardo Philip G. 2002. Psychologia i życie. Przeł. E. Czerniawska. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Zybertowicz Andrzej. 1995. Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Wydawnictwo UMK. Toruń.