ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa
2016, Nr (9), Dziedzictwo kulturowe
Jennifer Ramme
Symbolic mothering. Genealogical narratives as a peripheralization practice
Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: feminizm, Polska, historia polityczna, genealogia, peryferializacja.
Abstrakt: Artykuł analizuje problem genealogii narracji sprawczych (narratives of influence) wytwarzanych przez pozarządowe organizacje feministyczne, których celem jest społeczna zmiana. Artykuł koncentruje się na narracjach matek i córek oraz funkcji tych narracji jako praktyk centralizacji i marginalizacji. Autorka stawia hipotezę, że tego typu narracje służą do legitymizacji i stabilizacji aktualnych i przyszłych umocowań feministycznych aktorów we wzajemnych relacjach. Istnieje wiele różnych możliwych czynników aktywujących generowanie skutecznych narracji sprawczych. Mogą być nimi, na przykład, geograficzna lokalizacja lub przywileje wypływające z pewnych kategoryzacji tożsamościowych. W tekście wybrane debaty i zdarzenia służą do analizy problemu ustawiania narracji sprawczych, w perspektywie specyficznych pól i typów feministycznego aktywizmu w Polsce dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem tekstu jest otwarcie przestrzeni dla refleksji nad historią i polityką w sytuacji, gdy historia produkowana jest jako historia emancypacyjna lub przeciw-historia. Zamiast stosowania jednoczasowej, genealogicznej, przyczynowo-skutkowej narracji opartej na figurze lidera-bohatera, autorka proponuje zwielokrotnienie perspektyw i pragnie zwrócić większą uwagę na społeczno-polityczne konteksty i procesy, jako możliwe powody pojawienia się różnorodnych, zbiorowych (kontr)akcji.
Informacje o autorze:
JENNIFER RAMME - research assistant and lecturer at Faculty of Social and Cultural Sciences at European University Viadrina in Frankfurt (Oder), Germany at the Chair of German-Polish Cultural and Literary Relations and Gender Studies. E-mail: ramme[at]europa-uni.de
Prace cytowane Rozwiń
Benford Robert D. 2002. Controlling narratives and narratives as control in social movements. W Joseph E. Davis (ed.). Stories of Change: Narrative and Social Movements. State University of New York Press. New York Albany. 53−76.
Benjamin Walter. 2007. Über den Begriff der Geschichte. W Honold Alexander (ed.). Walter Benjamin Erzählen. Schriften zur Theorie der Narration und zur literarischen Prosa.Suhrkamp. 129-142.
Benjamin Walter. 1969. Illuminations: Essays and Reflections. New York− Schocken.
Blaut James Morris. 1993. The Colonizer's Model Of The World. Geographical Diffusionism and Eurocentric History. the Guilford Press London−New York.
Graff Agnieszka. 2007. A Different Chronology: Reflections on Feminism in Contemporary Poland. W Stacy Gillis, Gillian Howie, Rebecca Munford (Ed.). Third Wave Feminism. A Critical Exploration. Palgrave. London. 142−155.
Graff Agnieszka 2007. Odmienna chronologia. Refleksje nad feminizmem we współczesnej Polsce. Zadra. Pismo feministyczne 72-4 (32-33). 11−16.
Gunnarsson Payne Jenny. 2012. The logics of Sisterhood: Intra-feminist debates in Swedish feminist zines. European Journal of Women's Studies 19 (2). 187−202.
Haraway Donna. 1988. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies 14 (3). 575−599.
Hark Sabine. 2005. Dissidente Partizipation. Eine Diskursgeschichte des Feminismus. Suhrkamp.
Hark Sabine. 2009. Was ist und wozu Kritik? Über Möglichkeiten und Grenzen feministischer Kritik heute, Feministische Studien 27 (1). 22−35.
Kapp Steven. 1989. Collective Memory and the Actual Past. Representations 26. 123-149.
Lyotard Jean-François. 1984. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, Theory and History of Literature. Volume 10. Manchester University Press. Minneapolis.
Limanowska Barbara. 2007. Zgubione w metodologii. Zadra. Pismo feministyczne 2−4 (32−33). 17−20.
Meyer David S. 2009. Claiming credit. Stories of Movements Influences as Outcomes. W Culture, Social Movements, and Protest, Ashgate. Johnston Hank (ed.). Fahrgate/Burlington. 55−76.
Niegrzeczne dziewczynki. Nowa jakość Emancypunx. Interview by Anna Nacher. Zadra. Pismo feministyczne 2001. 2 (7). 15−18.
Pęczak Mirosław. 1992. Mały słownik subkultur młodzieżowych. Wydawnictwo Naukowe Semper. Warszawa.
Poletta Francesca 1998. Contending Stories: Narratives in Social Movements. Qualitative Sociology 21 (4). 419−446.
Ramme Jennifer. 2014. Integracja czy autonomia? (Kontr)kultura na przykładzie działalności anarchofeministycznej w Polsce. Stan Rzeczy 2 (7). 119−149.
Snochowska-Gonzales Claudia. 2001. Młode? Gniewne? Zadra 1 (6).
Steadman Rice John. 2002. Getting Our Histories Straight”: Culture, Narrative, and Identity in the Self-Help Movement. W Stories of Change: Narrative and Social Movements. Joseph E. Davis (ed.). State University of New York Press. New York –Albany. 79−100.
Stoetzler Marcel, Yuval-Davis Nira. 2002. Standpoint Theory, Situated Knowledge and the Situated Imagination, Feminist Theory 3. 315−333.
Thomson Becky. 2002. Multiracial feminism. Recasting the chronology of second wave feminism. Feminist Studies 28 (2). 336−360.
Zarzycki Tomasz. 2009. Peryferie. Nowe ujęcia symbolicznych zależności zależności centro-peryferyjnych. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa.