ISSN 2084–1418
Wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa

2014, Nr 2 (7), Historia i płeć


Zbigniew Szmyt
Między deifikacją a przemocą symboliczną. Rzecz o ambiwalentnych praktykach wykonywanych przez lamów na ciele rosyjskiego prezydenta

Pobierz wersję elektroniczną
Słowa kluczowe: Buriacja, buddyzm, postsocjalizm, antropologia polityczna

Abstrakt:
W 2009 r. podczas wizyty prezydenta Dmitrija Miedwiediewa w Buriacji władze buddyjskie ogłosiły go emanacją Białej Tary - kobiecej oświeconej energii. Intronizacja prezydenta tantrycznej bogini była próbą nawiązania relacji restytucyjnej „patron-nauczyciel” utworzoną w XIII wieku pomiędzy władcami mongolskiej dynastii Yuan i tybetańskimi lamami z linii Sakya, czasami używaną przez buriatów w stosunku do rosyjskich carów. Zarówno społeczność lokalna, jak i rosyjska opinia publiczna przyjęły wydarzenie niejednoznacznie. Dla jednych był to akt całkowitego podporządkowania rządu centralnego, dla drugich czyn świętokradzki graniczący z absurdem. Moim zdaniem był to jeden z epizodów praktyki oswajania władcy przez społeczności subaltern. Artykuł przedstawia interpretację, która przyjmuje, że wydarzenie to na poziomie wielu praktyk było próbą oswojenia i manipulowania rosyjską hegemonią. Argumentuję, że niejednoznaczność wielu praktyk społecznych jest nie tylko manifestacją pluralizmu kulturowego w Buriacji, ale jest też strategią słabych, która pozwala utrzymać sprawczość w sytuacji ogromnej dysproporcji sił.

Informacje o autorze:
SZMYT ZBIGNIEW – etnolog, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

Prace cytowane Rozwiń
Powrót