ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2019, No. (12), Public History
Joanna Zętar
Place – Presence – Memory. Work with the memory of Jewish Lublin on the example of selected activities of the “Grodzka Gate – NN Theater” Center
PDF version
Keywords: memory, post-memory, cultural heritage, "Grodzka Gate – NN Theatre" Centre
Abstract: The "Grodzka Gate – NN Theatre" Centre is a cultural institution based in Lublin. The projects implemented by the Centre draw upon the symbolic and historical meaning of its location: the Grodzka Gate, also known as the Jewish gate. In the past, the gate was a meeting place and a crossing point between the Christian and Jewish parts of the city. In 1939 Lublin had almost 120000 inhabitants, of whom approximately 43000 wereJewish. During World War II, the Jewish citizens were murdered by the Nazis, and the Jewish quarter was destroyed. Changes brought forth by the fall of communism in the year 1989 commenced the process of a collective restoration of memory by the Polish nation. Lublin was one of the cities that had to confront a past forgotten throughout the years. The founders of the "Grodzka Gate – NN Theatre" Centre, at the beginning of their work in the early 1990s, discovered that the vast empty space on one side of the Grodzka Gate contained memories of the Jewish part of the city and that without an understanding of these spaces neither could the history of Lublin be understood. For the Centre, itself a place of memory, the Grodzka Gate and the destroyed Jewish quarter have become a natural starting point for activities in the area of record-keeping, education and art.
About Author:
JOANNA ZĘTAR - art historian, journalist, culture animator, PR person, employee of the "Grodzka Gate - NN Theater" Center, PhD student at the Faculty of Political Science at UMCS. E-mail: asia[at]tnn.lublin.pl. ORCID: 0000-0002-0377-6272.
References
Augé, Marc. 2008. „Nie-Miejsca. Wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności (fragmenty).” Teksty Drugie 4: 127–140.
Ehrlich, Brenna. 2010. „Facebook Profile For Holocaust VictimBringsHistory to Life.” Strona internetowa Mashable. Dostęp [25. 06. 2019]. http://mashable.com/2010/02/04/facebookprofile-holocaust-victim.
Foucault, Michel. 2006. „O innych przestrzeniach. Heterotopie.” Kultura popularna: 16 (2): 7–13.
Glatsztejn, Jakov. 2003.„Lublinie, moje święte miasto.” Scriptores 27 (1): 187.
Hirsch, Marianne. 2011. „Pokolenie postpamięci.” Didaskalia. Gazeta teatralna 105: 28–36.
Jakubowski, Andrzej, Bronisz,Urszula, i Elżbieta Łoś. 2008.Historia Lublina w liczbach. Lublin: Główny Urząd Statystyczny.
Kalendarium Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN. Strona internetowa Kalendarium Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Dostęp [25. 06. 2019]. https://kalendarium.teatrnn.pl.
Kaniowska, Katarzyna. 2014. „Postpamięć”. W Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska i R. Traba, 389–392. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Kończał, Kornelia 2014. „Miejsce pamięci”. W Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska i R. Traba, 229–234. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Kryczka-Kowalska, Karolina, Kowalski Łukasz, i Monika Śliwińska, red. 2014. Nowe narracje a miasto. Remiksowanie miasta. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Kuwałek, Robert, i Wiesław Wysok. 2001. Lublin. Jerozolima Królestwa Polskiego. Lublin: Stowarzyszenie „Dialog i Współpraca”.
Lanzmann, Claude. 1985. Shoah. New York : Pantheon Books.
Lenartowicz, Krzysztof. 2003.„Architektura trwogi.” Kontekst 3–4: 321–324.
Libionka, Dariusz. 2017. Zagłada Żydów w Generalnym Gubernatorstwie. Lublin: Państwowe Muzeum na Majdanku.
Leociak, Jacek. 2001. „Aryjskim tramwajem przez warszawskie getto, czyli hermeneutyka pustego miejsca.” W Maski współczesności, red. L. Burska i M. Zaleski, 74–90. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
NN. 2013. Opowieści zasłyszane. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Nora, Pierre. 2009. „Między pamięcią i historią. Leslieux de Mémoire.” Tytuł roboczy: Archiwum 2: 4–12.
Panas, Władysław. 1996. „Brama.” W Brama, red. J. Krupska, 2–10. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Panas, Władysław. 2004.Oko cadyka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pietrasiewicz, Tomasz, 2002. „Miasto żydowskie – lubelska Atlantyda.” Midrasz 57: 17.
Pietrasiewicz, Tomasz. 2008. Kręgi Pamięci. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Pietrasiewicz, Tomasz. 2009. „Subiektywna historia Ośrodka »Brama Grodzka – Teatr NN«”. Strona internetowa Biblioteka Multimedialna Teatru NN. Dostęp [25. 06. 2019]. http://www.biblioteka.teatrnn.pl/dlibra/dlibra/docmetadata?id=42928.
Pietrasiewicz, Tomasz. 2010a. Animacja sieci w programie Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Pietrasiewicz, Tomasz, 2010b. Artystyczne i animatorskie działania w przestrzeni miasta związane z pamięcią. Lublin: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Pietrasiewicz, Tomasz. 2011. „Odkrywanie miejsca – materialne i duchowe dziedzictwo kulturowe w działaniach Ośrodka »Brama Grodzka – Teatr NN« w Lublinie.” Renowacje i zabytki 39 (3): 120–135.
Próchniak, Paweł. 2013. „Lublin: przyczynek do topologii palimpsestu”. W Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, wybór, redakcja i wstęp D. Czaja, 143–158. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Skórzyńska, Izabela. 2010. Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989–2009). Poznań: Instytut Historii UAM.
Traba, Robert. 2009. Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Traba, Robert. 2013. „»To był przecież tylko film!« Trzy obrazy konfliktów i dialogów pamięci.” W Pamięć. Rejestry i terytoria, red. P. Orłowska, 9–15. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Ziębińska-Witek, Anna. 2006. „Wizualizacje pamięci – upamiętnianie Zagłady w muzeach.” Kwartalnik Historii Żydów 3: 366–378.
Ziębińska-Witek, Anna. 2017. „W stronę kontr-monumentu. Upamiętnienie »Lublin. Pamięć Zagłady«.” Konteksty. Polska Sztuka Ludowa. Antropologia kultury – etnografia – sztuka 71 (3): Misterium Bramy, 129–133.