ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2017, No. (10), Anthropology – Folklore – History
Igor Rosa
The Beaver Motive in the Ancient and Medieval Cultures - Between the Literary Topos and the Reality
PDF version
Keywords: Animal Studies, medieval literature, bestiaries, beaver, history of zoology, castration, Physiologus, Gerald of Wales, animal iconography
Abstract: The article concerns the motif of beaver in the medieval literature. The first part of this study is an attempt at genetic criticism of the antique roots of this motif; we demonstrate a plurality of approaches to describing this animal and a profound connection of early Christian writings and ancient pagan texts. Furthermore, it is impossible to trace, with all certainty, the origins of this topos, as we have shown through source criticism of Aesop's Fables and The Histories of Herodotus. Physiologus and Etymologies of Isidore of Seville, taking from a selection of antique texts, the transformed motif of beaver, so as to adapt it to new guidelines. Since Physiologus was written, until the turn of the 12th and 13th centuries, the ancient plurality of approaches to the description of this animal has been limited and adjusted to requirements of Christian writings. In addition, the analysis of the topos of beaver allowed the voicing an opinion on the subject of the still disputed origins of Physiologus. In the high Middle Ages, the discussion concerned the contradictions between marvellous early Christian literary tradition, the observations of Gerald of Wales and the rediscovered plurality of ancient approaches to zoology. The analysis of Itinerarium Cambriae and medieval encyclopedias along with iconographical material sheds a new light on the origins and functioning of the motif of beaver in medieval writing as well as medieval relations between human and nature in general.
About Author:
IGOR ROSA - history student at the Institute of Historic at the University of Warsaw. E-mail: igorrosa94[at]gmail.com
References
Aiken, Pauline. 1947. „The Animal History of Albertus Magnus and Thomas of Cantimpré.” Speculum 22, (2): 205–225.
Barney, Stephen A. i W. J. Lewis, J. A. Beach, Oliver Berghof, przeł. i red. 2006. The Etymologies of Isidore of Seville. Cambridge University Press.
Bland, David. 1958. A History of Book Illustration: The Illuminated Manuscript and the Printed Book. World Publishing Company.
Caner, Daniel F. 1997. “The Practice and Prohibition of Self-Castration in Early Christianity.” Vigiliae Christianae 51 (4): 396–415.
Cohen, Jeffrey Jerome. 2006. Hybrydity, Identity, and Monstrocity in Medieval Britain: on Difficult Middles. Palgrave Macmillan.
Delort, Robert. 1978. Le commerce des fourrures en Occident à la fin du moyen age: (vers 1300 – vers 1450). École française de Rome, Palais Farnèse.
Deus, Janine. 1998. Der „Experimentator”: Eine Anonyme Lateinische Naturenzyklopädie Des Frühen 13. Jahrhunderts. Hamburg: Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky.
Głombiowski, Krzysztof. 1982. „Herodotos”. W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 229. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Grimal, Pierre. 1987. Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przeł. M. Bronarska i J. Łanowski. Wrocław, Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hassig, Debra. 1995. Medieval Bestiaries: Text, Image, Ideology. Cambridge University Press.
Holmes, Urban T. 1936. „Gerald the Naturalist.” Speculum 11 (1): 110–121.
Jażdżewska, Katarzyna. 2002. „O pochodzeniu «Fizjologa».” Warszawskie Studia Teologiczne XV: 85–100.
Kobielus, Stanisław. 2002. Bestiarium Chrześcijańskie: Zwierzęta w symbolice i interpretacji: Starożytność i Średniowiecze. Warszawa: Pax.
Kobielus, Stanisław, przeł. 2005. Fizjologi i Aviarium: średniowieczne traktaty o symbolice zwierząt. Kraków, Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.
Lemos, T. M. 2006. „Shame and Mutilation of Enemies in the Hebrew Bible.” Journal of Biblical Literature 125 (2): 225–241.
Łanowski, Jerzy. 1982. „Paradoksografowie.” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 343–344. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Łowicka, Danuta. 1982. „Dioskorides Pedanios”. W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 169–170. Warszawa: Wiedza Powszechna.
McCulloch, Florence. 1962. Mediaeval Latin and French Bestiaries. University of North Carolina Press.
Mead, William R. 2007. „Scandinavian Renaissance Cartography.” W The History of Cartography. Vol. 3: Cartography in the European Renaissance, red. D. Woodward. 1781–1805. Chicago: University of Chicago Press.
Pakcińska, Maria. 1982. „Arystoteles.” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 93–97. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Rabenda, Teresa. 1982. „Strabon.” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 436–437. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Riché, Pierre. 1995. Edukacja i kultura w Europie Zachodniej VI–VIII w., przeł. M. Radożycka-Paloetti. Warszawa: PAX.
Seńko, Władysław. 2001. Jak rozumieć filozofię średniowieczną. Kęty: Antyk.
Stein, Zofia. 1982a. „Gaius Plinius Secundus (maior).” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 373–374. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Stein, Zofia. 1982b. „Solinus.” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 426. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Stevenson, Walter. 1995. „The Rise of Eunuchs in Greco-Roman Antiquity.” Journal of the History of Sexuality 5(4): 495–511.
Strzelczyk, Jerzy. 2000. „Odczuwanie przyrody we wcześniejszym średniowieczu.” W Człowiek i przyroda w średniowieczu i we wczesnym okresie nowożytnym, red. W. Iwańczak i K. Bracha, 11–25.
Thorndike, Lynn. 1923. A History of Magic and Experimental Science. New York: Macmillan.
Topsell, Edward. 1658. The History of Four-Footed Beasts and Serpents. London: E. Cotes.
Tyszkowski, Wojciech. 1982. „Aisopos.” W Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, 51–52. Warszawa: Wiedza Powszechna.