ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2017, No. (10), Anthropology – Folklore – History
Agnieszka Gołębiowska-Suchorska
Graffiti on Church Benches in the Context of Sacral Space Inscriptions
PDF version
Keywords: graffiti, inscriptions, sacrum and profanum, visual folklore
Abstract: The article analyses graffiti from pews in Roman Catholic churches in Bydgoszcz, gathered by the author in the years 2014-2017. The method of contextual analysis and case study has been applied in the research. Inscriptions from the Bydgoszcz churches have been analysed in the context of the selected examples of inscriptions in sacral space (a church with its premises and buildings), those that are historically certified and those which have occurred in our times. Inscriptions, regardless of their status (legal-illegal), have been studied mainly taking into account their location in sacral space and on the basis of the findings of M. Eliade on the division and experience of sacral and secular space by man.Moreover, inscriptions have been analysed in the cognitive aspect (topics) and the pragmatic aspect (the presumed image of a recipient and a sender as well as motivations for leaving inscriptions).Conclusions from the analysis indicate difficulties in the interpretation of motivations behind leaving graffiti on church pews. The topics of inscriptions on pews, despite their location close to the centre of sacral space, do not reflect the experience of sacral space, but rather point to the perception of the church by the creators of the graffiti similarly to secular space.
About Author:
AGNIESZKA GOŁĘBIOWSKA-SUCHORSKA - literary scholar, Russian philologist, folklore scholar, assistant professor at the Institute of Modern Languages and Applied Linguistics at the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. E-mail: agsuchorska[at]ukw.edu.pl
References
Bêlousov, Konstantin, i Strênêva Natal'â. 2010. „Skriptologičêskoê prostranstvo i sêmiotičêskij potêncial graffiti.” Izvêstiâ VUZov. Povolžskij region. Gumanitarnyê nauki 1. Dostęp [13.09.2013]. http://cyberleninka.ru/article/n/skriptologicheskoe-prostranstvo-i-semioticheskiy-potentsial-graffiti
Bočârova, Oksana, i Jakov Ščukin. 1999. „Političêskiê graffiti Moskvy.” Vestnik Êvrazii 1: 18–32.
Bogdanov Konstantin. 2001. Povsêdnêvnost’ i mifologiâ: isslêdovaniê po sêmiotikê fol’klornoj dêjstvitêl’nosti. Sankt-Petersburg: Iskusstvo.
Borcz, Zuzanna, i Anna Borcz. 2011. „Funkcje i formy balkonów jako elementu architektonicznego.” Architectura 10 (1): 51–63.
Bramorski, Jacek. 2003. Sacrum przestrzeni. Symbolika „środka świata” w ujęciu Mircei Eliadego. Pelplin: Bernardinum
Bystroń, Jan Stanisław. 1980. Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Czistow, Konstantin. 1977. „Specyfika folkloru w świetle teorii informacji.” Literatura Ludowa 6: 42–52.
Eliade, Mircea. 1970. Sacrum, mit, historia. Wybór esejów. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gancarz, Bogdan. 2017. „Nieznany dotąd wandal pobazgrał drzwi krakowskiego kościoła św. Katarzyny i mury klasztoru paulinów na Skałce.” Strona internetowa Gościa Niedzielnego. Dostęp [12.06.2017]. http://krakow.gosc.pl/doc/2786770.Pobazgrali-kosciol-i-klasztor.
Gołębiowska-Suchorska, Agnieszka. 2015. „O čem govorât škol’nyê graffiti?.” W Rosja w dialogu kultur. T. 2, red. B. Żejmo, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 547–558.
Kowalski, Piotr. 1993. Samotność i wspólnota. Inskrypcje w przestrzeni współczesnego miasta. Opole: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Lur’ê, Mihail. 1998. „Graffiti.” W Russkij škol’nyj fol’klor. Ot „Pikovoj damy do sêmêjnyh rasskazov, red. B. Fêdor. Moskva: Ladomir, AST, 518–529.
Ługowska, Jolanta. 1979 „Sytuacja wykonawcza tekstów folkloru.” Literatura Ludowa 24 (4/6): 34–41.
Maciejewska, Beata. 2013. „Studenci-wandale wydrapali karykatury wykładowców na ścianach kościoła.” Strona internetowa Gazeta Wyborcza. Dostęp [15.12.2013]. http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35751,13963127,Studenci_wandale_wydrapali_karykatury_wykladowcow.html?disableRedirects=true.
Maziarz, Krzysztof. 2016. „JA tu byłem.” Strona internetowa Archiwum Społecznego Historii Ziemi Jędrzejowskiej. Dostęp [3.05.2016]. http://andreovia.pl/publikacje/dotykanie-historii/item/136-ja-tu-bylem.
Medynceva, Albina. 1978. Drêvnêrusskiê nadpisi novgorodskogo Sofijskogo sobora. Moskva: Nauka.
Nadrowski, Henryk. 2012. Sacrum czasoprzestrzeni. Reinterpretacja – kontrowersje – świat wartości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Olędzki, Jacek. 1973. „Wota lwowskie.” Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 27 (1): 5–29.
Olędzki, Jacek. 1985. „Znaki istnienia.” Polska Sztuka Ludowa – Konteksty, 39 (1): 3–22.
Olędzki, Jacek. 1989. „Świadomość mirakularna.” Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 43 (3): 147–157.
Osika, Grażyna. 2008. „Graffiti – znaki miast.” Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/ Politechnika Śląska 43: 91–111.
Petruhin, Vladimir. 2015. „Grid’ba v korabli i perepelka v dubravê: k pročtêniû drêvnerusskogo fol’klornogo teksta.” Slověne = Словѣне. International Journal of Slavic Studies 1: 356–360. Strona internetowa. Dostęp [12.06.2017]. https://cyberleninka.ru/article/v/gridba-v-korabli-i-perepelka-v-dubrave-k-prochteniyu-drevnerusskogo-folklornogo-teksta.
Płuska, Ireneusz. 2007. „Odkrycia w kościele urzędowskim.” Strona internetowa Głosu Ziemi Urzędowskiej. Dostęp [10.06.2017]. http://gokurzedow.pl/u/gzu07/016.htm.
Putilov, Boris. 1994, Fol’klor i narodnaâ kul’tura. Sankt-Peterburg: Nauka.
Sczaniecki, Paweł. 1978. „Gest modlitewny w późnym średniowieczu.” W Kultura elitarna a kultura masowa w Polsce późnego średniowiecza, red. B. Geremek, Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 41–51.
Skubalanka, Teresa. 1976. „Język napisów miejskich na tle polszczyzny potocznej.” W Miejska polszczyzna mówiona. Metodologia badań, red. W. Lubaś. Katowice: Uniwersytet Śląski, 65–72.
Sulima, Roch. 2000. Antropologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
„Święta Katarzyna.” 2017. Strona internetowa Informator Turystyczny. Dostęp [10.09.2017]. http://swietokrzyskie.travel/pl/informator_turystyczny/o,3675,swieta_katarzyna.html.
Toeplitz, Franciszek. 1996. „Bunt przeciwko nieludzkiemu miastu: czy graffiti przeżyje?.” Wiadomości Kulturalne 15: 22.
Tureczek, Marceli. 2004. „Inskrypcje na najstarszych dzwonach gminy Trzciel w powiecie międzyrzeckim.” W Ziemia Międzyrzecka – szkice z dziejów pogranicza: materiały z II sesji historycznej zorganizowanej w Muzeum w Międzyrzeczu 15 kwietnia 2004 r., red. B. Mykietów, M. Tureczek. Międzyrzecz, Zielona Góra: Księgarnia Akademicka.
Witkowska, Matylda. 2010. „Wulgarny bełkot na łódzkim kościele św. Krzyża.” Strona internetowa Dziennik Łódzki. Dostęp [10.12.2010]. http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/292573,wulgarny-belkot-na-lodzkim-kosciele-sw-krzyza,id,t.html.
Znaczenie gestu wotywnego. 2017. Strona internetowa Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku. Dostęp [10.06.2017]. http://frombork.art.pl/pl/znaczenie-gestu-wotywnego/.