ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2016, No. (9), Cultural Heritage
Dorota Majkowska-Szajer
The Wedding – which way home?
PDF version
Keywords: cultural heritage, tradition, nostalgia, memory, community, family, wedding, ritual, rite, home, theatre, ethnography, cultural anthropology
Abstract: This text has been based on materials collected in the course of ethnographic research on contemporary weddings entitled “Weddings 21” conducted by the Ethnographic Museum in Krakow between 2009-2015. The author (one of the researchers involved in the study) is suggesting that we take a new look at the wedding as an “experience laboratory” connected with a personal approach to cultural heritage. It is becoming an area of practices devoid of institutional context and verified by individual choices and motivations. This is shown by the words of the research participants themselves but also by field observations, ceremony scripts, menus or elements of wedding scenography. Tradition has frequently been an important reference for the young couples and it is now tested to see how useful and up-to-date it is. It appears that the unique moment of taking the vows (in Poland the wedding is a ritual which is celebrated in a most spectacular manner) is accompanied by the feeling of nostalgia – the desire to return to one’s own childhood home, to the home of the ancestors. This is to be ensured by taking part in a ritual which makes the participants feel grounded, connects them with the past and provides them a sense of loyalty. Its image combines such opposing factors as familiarity and shame, indigenousness and backwardness, experiencing closeness and embarrassment. So what is it that we really miss?
About Author:
DOROTA MAJKOWSKA-SZAJER - cultural anthropologist, Assistant Professor in the Seweryn Udziela Museum of Ethnography in Kraków. E-mail: majkowska.szajer[at]etnomuzeum.eu.
References
Bartmiński Jerzy. 2013. Przyczynek do polskiej demofobii. Euro koko i „ludowość żywiołowa”. W Peryferie kultury. Szkice ofiarowane Profesorowi Rochowi Sulimie. Red. Roman Chymkowski, Łukasz Bukowiecki, Marta Czemarmazowicz, Włodzimierz Karol Pessel, Marta Zimniak-Hałajko. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. 275-282.
Baudoin de Cortenay-Ehrenkreutz-Jędrzejewiczowa Cezaria. 2005. Ze studiów nad obrzędami weselnymi ludu polskiego W Ead. Łańcuch tradycji. Teksty wybrane. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Boym Svetlana. 2014. Dyskomfort nostalgii. przeł. LIDEX. W (Kon)teksty pamięci. Antologia. Red. Kornelia Kończal. Narodowe Centrum Kultury. Warszawa. 327−342.
Burszta Wojciech Józef. 2004. Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Wydawnictwo Poznańskie.
Burszta Wojciech Józef. 2012. Teraz i wtedy. Tożsamość nasycana imitacją przeszłości. W Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Red. Tomasz Szlendak, Jacek Nowiński, Krzysztof Olechnicki, Arkadiusz Karwacki, Wojciech Józef Burszta. Narodowe Centrum Kultury. Warszawa. 141−158.
Być sobą w rytuale, z Tomaszem Rakowskim rozmawia Marta Duch-Dyngosz, Miesięcznik Znak. 2014 707 (04). 30−37.
Dąbrowska Grażyna, 1985. Posłowie W Wesele kurpiowskie. PWM. Warszawa.
Dudek Karolina. 2013. Współczesne wesela widziane oczami fotografów i wideofilmowców. Figury myślenia i kategorie estetyczne. Lud 97.
Klekot Ewa. 2014. Samofolkloryzacja. Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej. Kultura Współczesna 1(81).
Kowalski Krzysztof. 2013. O istocie dziedzictwa europejskiego – rozważania. Międzynarodowe Centrum Kultury. Kraków.
Kwaśniewicz Krystyna. 1987. Posłowie. WWesele spiskie. PWM. Warszawa.
Majkowska-Szajer Dorota. 2014. Weselne być albo nie być.Miesięcznik Znak 707 (04). 22−29.
Majkowska-Szajer Dorota. 2015. Nieprzejedzenie. Rzecz o weselnych przygodach pochłaniającego i pochłanianego ciała. W Wesela 21. Red. Dorota Majkowska-Szajer, Magdalena Zych. Muzeum Etnograficzne w Krakowie. 195−230.
Olechnicki Krzysztof. 2012. Muszkieterowie na transporterze. Rekonstrukcje historyczne w pogoni za wiernością i spektaklem. W Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Tomasz Szlendak, Jacek Nowiński, Krzysztof Olechnicki, Arkadiusz Karwacki, Wojciech Józef Burszta. Narodowe Centrum Kultury. Warszawa. 159−206.
Robotycki Czesław, Stanisław Węglarz. 1983. Chłop potęgą jest i basta. O mityzacji kultury ludowej w nauce. Polska Sztuka Ludowa 1−2.
Sabor Agnieszka, 2010. O wzorniku. W Rzecz Małopolska. Wzornik inspiracji etnograficznych, koncepcja: Ewelina Lasota, Katarzyna Piszczkiewicz, Anna Zabdyrska, Magdalena Zych. Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Smolińska Teresa. 2014. W łańcuchu tradycji: ślub (wesele) na ludowo. W Praktykowanie tradycji w społeczeństwach posttradycyjnych. Red. Janina Hajduk-Nijakowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego − Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Straczuk Justyna. 2006. Cmentarz i stół. Pogranicze prawosławno-katolickie w Polsce i na Białorusi. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Stomma Ludwik. 1986. Antropologia kultury wsi polskiej XIX w.. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa.
Szacki Jerzy. 2011. Tradycja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Tomaszewski Andrzej. 2002. Europa Środkowa: dobra kultury a dziedzictwo kultury. W Europa Środkowa – nowy wymiar dziedzictwa. Red. Jacek Purchla. Międzynarodowe Centrum Kultury.Kraków.