ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2015, No. (8), Anthropology and History
Arkadiusz Bednarczuk
Absence and presence of art in past culture: a critical contribution to Hans Belting’s anthropology of images
PDF version
Keywords: image anthropology, esthetics, symbol, action of image
Abstract: This paper discusses the theoretical concept of the “anthropology of image” by Hans Belting. Contrary to the traditional art history that had chosen the artistic structure as the research objective, Belting noticed that within the archaic cultures, the meaning had been granted to an image not only through the visual appreciation, but also through action centered on manifestation (“making presence”), and carried on in the process of symbolization.
While one can agree with the broad message of Beltings theory, the details amount to regress in anthropologically oriented studies of archaic art.
About Author:
BEDNARCZUK ARKADIUSZ - art historian, philosopher, Assistant Professor in the Department for Protection of Cultural Heritage and Intercultural Communication of the Faculty of Pedagogy and Fine Arts in Kalisz, Adam Mickiewicz University. Email: arbed[at]amu.edu.pl
References
Belting Hans. 1995. Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. München: Verlag C.H. Beck.
Belting Hans. 2000. „Obraz i jego media. Próba antropologiczna”. Artium Quaestiones (11): 295-322.
Belting Hans. 2007. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Belting Hans. 2010. Obraz i kult. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Bryl Mariusz. 2000. „Historia sztuki na przejściu od kontekstowej Funktionsgeschichte ku antropologicznej Bildwissenschaft (casus Hansa Beltinga)” Artium Quaestiones (11): 237-293.
Bryl Mariusz. 2008. Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Buchowski Michał. 1986. Magia. Jej funkcja i struktura. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Cassirer Ernst. 2006 Mit państwa: Warszawa Wydawnictwo IFiS PAN.
Frazer James George. 1971. Złota gałąź, t. 1. Warszawa 1971: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Freedberg David. 2005. Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Heidegger Martin. 1992. „O źródle dzieła sztuki”. Sztuka i Filozofia (5): 9-67.
Heidegger Martin. 1994. Bycie i czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger Martin. 1998. Nietzsche. Warszawa: PWN.
Jarzewicz Jarosław. 2009. „Niewczesne refleksje po «Końcu historii sztuki»”. Artium Quaestiones (20): 197-214.
Kowalski Andrzej P. 1999. Symbol w kulturze archaicznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kowalski Andrzej P. 2001. O wyobrażeniu metamorfozy i o doświadczeniu magicznym w kulturze wczesnotradycyjnej. W Czy metamorfoza magiczna rekompensuje brak symbolu?. red. Jerzy Kmita. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kowalski Andrzej P. 2011. „Kulturoznawcza archeologia i prehistoria kontynentu sztuki”, Filo-Sofija. Rocznik Komisji Filozofii 12 (1): 291-310.
Lorenc Iwona. 2009. „Obraz w ujęciu fenomenologicznym i antropologicznym (Merleau – Ponty, Belting)”. Fenomenologia (7): 29-37.
Margolis Joseph. 2004. Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Pałubicka Anna. 1990. Kulturowy wymiar ludzkiego świata obiektywnego. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
PałubickaAnna. 1985. „O trzech historycznych odmianach waloryzacji światopoglądowej”. Studia Metodologiczne (24): 51-76.
Wunenburger Jean-Jacques. 2011. Filozofia obrazów. Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Wypustek Andrzej. 2001. Magia antyczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.