ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2015, No. (8), Anthropology and History
Tomasz Rakowski
Oral history and ethnographical sources as ‘certain knowledge’: the case of post-transformation history of the Torghut in western Mongolia and the history of the village of Broniów in central Poland
PDF version
Keywords: oral history, ethnographical sources, interpretation, historical fact, history of countryside, the Torghut, Mongolia
Abstract: In this article I focus on some methodological issues concerning knowledge production based on oral and informal sources while working in the field of the newest or immediate history. I show that still the oral sources are often treated as not fully valid while building historic knowledge and the reference to the written documents is conceived as much more stable and reliable. I refer to my field study among Torghuts from Western Mongolia in which I analyze local forms land-use and the practice of temporary possession and then I try to show that informal affairs and informal, oral data are much more important for understanding the latest history of a local town, Bulgan, and its spatial development. I also write about the case of Broniów village in central Poland, in which the informal practices of building houses, production of self-made bricks and so on, gives a very different sense of the history of Polish villages in recent decades. In this two case studies I try to find a kind of ‘ethnographic drive’ of historic knowledge achieved in the field and thus I argue that this kind of insight may be the crucial part of understanding and reconstructing the newest history in such places and its local conditions.
About Author:
RAKOWSKI TOMASZ - ethnologist, cultural anthropologist, cultural scientist, Assistant Professor in the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology of the University of Warsaw. Email: tomaszrak[at]tlen.pl.
References
Domańska E. 2006. Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Poznań.
Tokarska-Bakir J. 2012. Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946. Wołowiec.
Tokarska-Bakir J. 2013. Rzeczy mgliste. Eseje i studia. Wstęp M. Janion. Sejny.
Domańska E. 2013. Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej. Warszawa.
Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. 2008. Red. B. Wagner. T. Wiślicz. Zabrze.
Paczkowski A. 2014. Historyk dziejów najnowszych wśród źródeł. W Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości. Red. E. Domańska. R. Stobiecki. T. Wiślicz. Kraków.
Filipkowski P. Historia mówiona i wojna. http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/historia_mowiona.pdf.
Yow V. 2005. Recording oral history. A Guide for the Humanities and Social Sciences. Oxford 2005.
Ritchie D. 2003. Doing Oral History. A Practical Guide. Oxford.
Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. 2000. Red. E. Tarkowska. Warszawa.
Palska H. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia. Warszawa.
Dzieduszycka Z. et al. 2015. Animacja + historia. Katalog Ogólnopolskiej Giełdy Projektów 2014. Warszawa.
Stolarz A. 2014. „Podróż do Mezeritch. O doświadczeniu historii mówionej”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej 4.
Hastrup K. 1997. „Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii”. Polska Sztuka Ludowa. Konteksty 1–2.
Kierzkowski M. 2014. „Historia mówiona – próba definicji pojęcia”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej 4.
Kurkowska-Budzan M. 2003. Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych. Kraków.
Topolski J. 1998. Świat bez historii. Poznań.
Topolski J. 1983. Teoria wiedzy historycznej. Poznań.
Topolski J. 1998. Świat bez historii. Poznań.
Jarosz D. 2012. „Historiografia dziejów społecznych Polski w XX wieku po 1989 roku: perspektywy i możliwości badawcze. Metodologia”. Rocznik Antropologii Historii 1.
Kałwa D. 2012. „Na peryferiach peryferii? Codzienność PRL w polskiej historiografii – przegląd badań”. Rocznik Antropologii Historii 1.
Szynkiewicz S. 1977. „Torguci Mongolii. Uwagi na tle pierwszych badań etnograficznych wśród Torgutów ałtajskich”. Etnografia Polska 21 (1).
Mróz L. 1977. „Rytm torguckiego koczowania”. Etnografia Polska 21 (1).
Sneath D. 2003. “Land-Use. the Environment and Development in Post-socialist Mongolia”. Oxford Development Studies 4 (31).
Szynkiewicz S. 1993. “Mongolia’s Nomads Built a New Society Again: Social Structures and Obligations in the Eve of Privatisation”. Nomadic Peoples 33.
Szynkiewicz S. 1981. Rodzina pasterska w Mongolii. Wrocław.
Szynkiewicz S., T. Potkański 1993. The Social Context of Liberalisation of the Mongolian Pastoral Economy. Ułan Bator.
Humphrey C., Ujeed H. 2012. “Fortune in the Wind. An Impersonal Subjectivity”. Social Analysis 2(56).
Tangad O. 2013. Scheda po Czyngis Chanie. Demokracja po mongolsku. Warszawa.
Tangad O. 2015. Kategorie tradycyjnej moralności w życiu społecznym współczesnych Mongołów. kps. IEiAK UW.
Wasilewski J. 1986. „Społeczeństwo polskie. społeczeństwo chłopskie”. Studia Socjologiczne 3.
Sowa J. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków.
Łuczewski M. 2012. Odwieczny naród. Polak i katolik w Żmiącej. Toruń.
Leder A. 2013. Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa.
Majcherek J. 2012. „Hamulcowi modernizacji“. Gazeta Wyborcza 8.08.2012.
Halamska M. 2015. „Chłop to nie obywatel. Z Marią Halamską rozmawia Ł. Pawłowski“ Kultura Liberalna 2(314).
Szpak E. 2013. Mentalność ludności wiejskiej w PRL. Studium zmian. Warszawa.
Jarosz D. 1998. Polityka władz komunistycznych w Polsce w latach 1948–1956 a chłopi. Warszawa.
Biernacka M. 1962. Potakówka. Wieś powiatu jasielskiego 1890-–1960. Z badań nad współdziałaniem. Warszawa.
Plińska W. 2008. Ochotnicza straż pożarna – klub kultury. W Lokalnie: animacja kultury/community arts. Red. I. Kurz. Warszawa.
Pisarzewski T. 2008. Wspólnota wiejska – przemiany. W Lokalnie: animacja kultury/community arts. Red. I. Kurz. Warszawa.
Gomuła M. 2004. „Zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną…”. czyli wpływ dekady gierkowskiej na życie społeczne wsi polskiej. Praca laboratoryjna. Warszawa: archiwum IEiAK UW.
Jarosz D. 2008. Polaków drogi domieszkania w PRL (szkic problemu). http://www.historiaspoleczna.uw.edu.pl/seminarium/miasto-przestrzen-i-ludzie/polakow_drogi_do_mieszkania_w_PRL.
Herbst K. 1992. Droga do mieszkania. W Dom we współczesnej Polsce. Szkice. Red. P. Łukasiewicz. A. Siciński. Wrocław.
Skąpski Ł. 2013. O urządzeniach z Broniowa i Ostałówka. W Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego. Red. T. Rakowski. Warszawa.
Thompson P. 2000. The Voice of the Past. Oral History. Oxford.
Songin M. 2011. Z podporządkowanego punktu widzenia. Roszczenia poznawcze klas podrzędnych. W Humanistyka i dominacja. Oddolne doświadczenia w perspektywie zewnętrznych rozpoznań. Red. T. Rakowski. A. Malewska-Szałygin. Warszawa.
Domańska E. 2003. Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach. Poznań.
Stoler A.L.2010. Along the Archival Grain. Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton.
Łuczewski M.. Łuczewska-Bednarz P. 2012. Analiza dokumentów zastanych. W Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Red. D. Jemielniak. Warszawa.
Wawrzyniak J. 2009. ZBoWID i pamięć drugiej wojny światowej, 1949–1969. Warszawa
Chakrabarty D. 2011. Prowincjonalizacja Europy. Myśl postkolonialna i różnica historyczna. Przeł. D. Kołodziejczyk. T. Dobrogoszcz. E. Domańska. Poznań.