ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2014, No. 1 (6), Semiotics of History
Michał Rydlewski
Homeric ekphrasis in the context of the cultural aspect of visual perception
PDF version
Keywords: Homeric ekphrasis, magical metamorphoses, culture of writing, picture, image, anthropology of picture cognition, Maciej Kociuba, Eric Havelock, Andrzej P. Kowalski
Abstract: Starting point of the article is a one of the chapter of the book Anthropology of picture cognition wrote by Maciej Kociuba, where the author discus Homeric ekphrasis in the cognition dimension understanding in the philosophical context. An article has a polemic character. Author of the article, using thesis created by Eric Havelock and Andrzej P. Kowalski presents, that Homeric way of thinking was more magical than philosophical, because his culture was a culture before philosophy as a way of thinking and culture without writing.
About Author:
RYDLEWSKI, MICHAŁ – ethnologist, anthropologist of culture, philosopher; PhD student in the Institute of Journalism and Social Communication of the University of Wrocław.
References
Kociuba Maciej. 2010. Antropologia poznania obrazowego. Rola obrazu i dyskursu w poznawczym ujmowaniu świata. Lublin.
Co to jest filozofia kultury?. Warszawa.
Kultura i metoda. Warszawa.
Rydlewski Michał. 2013. „Archeologia widzenia – kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Rozmowa z prof. dr hab. Andrzejem P. Kowalskim”. Roczniki Antropologii Historii 3: 323–343.
Havelock Eric Alfred. 2007. Przedmowa do Platona. Warszawa.
Majewski Paweł. 2007. Wstęp do wydania polskiego: Havelock – poza filologię. Przedmowa do „Przedmowy”. W E.A. Havelock, Przedmowa do Platona. Warszawa.
Ong Walter Jackson. 2011. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Warszawa
Ong Walter Jackson. 2009. Nim zaistniała tekstowość: oralność a interpretacja. W Osoba – świadomość – komunikacja. Antologia. Warszawa.
Lord Albert B.. 2010. Pieśniarz i jego opowieść. Warszawa.
Olson David R. 2010. Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania. Warszawa.
Literatura oralna. Gdańsk.
Rodak Paweł. 2009. Pismo, książka, lektura. Warszawa.
Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa.
Mitchell S., Nagy Gregory. 2010. Wprowadzenie do nowego wydania. W A.B. Lord, Pieśniarz i jego opowieść, 7–49. Warszawa.
Havelock Eric Alfred. 2010. Kompozycja ustna w „Królu Edypie” Sofoklesa. W Literatura oralna. Gdańsk.
Tedlock Dennis. 2010. Ku poetyce ustnej. W Literatura oralna. Gdańsk.
Rydlewski Michał. 2013. „Nie rezygnujmy z kultury. Percepcja wzrokowa w ujęciu konstruktywizmu społecznego na tle postkonstruktywizmu i konceptualizmu”. Rocznik Antropologii Historii 3: 251–275.
Kmita Jerzy. 1985. Kultura i poznanie. Warszawa.
Pałubicka Anna. 2004. Interakcyjne źródło kultury. W Umysł i kultura, 99–109.s Bydgoszcz.
Pałubicka Anna. 2013. Gramatyka kultury europejskiej. Bydgoszcz.
Kowalski Andrzej P.. 1999. Symbol w kulturze archaicznej. Poznań.
Juszczak Wiesław. 2009. Ekfraza imaginacyjna: eidolon Heleny. W Wędrówka do źródeł. Gdańsk.
Juszczak Wiesław. 2009. Paleolityczny epos. Homer i mit australijski. W Wędrówka do źródeł. Gdańsk.
Pałubicka Anna. 2006. Myślenie w perspektywie poręczności a pojęciowa konstrukcja świata. Bydgoszcz
Pałubicka Anna. 2008. Relatywizm kulturowy a pojmowanie percepcji. W Język i przedstawienie, 28–40. Bydgoszcz.
Kowalski Andrzej P.. 2000. Archeologia kulturoznawcza. Projekt dyskursu „negatywistycznego”. W Archeologia w teorii i praktyce, 115–126. Warszawa.
Mroziewicz Anna. 2010. Śladami Ekfrazy. Duńscy pisarze wobec sztuk wizualnych. Poznań.
Markiewicz Henryk. 1996. Główne problemy wiedzy o literaturze. Prace wybrane. Kraków.
Kowalski Andrzej P.. 2001. Doświadczenie estetyczne w kulturze epoki brązu w świetle analizy ekfraz homeryckich. W Sztuka epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, 280–289. Wrocław–Biskupin.
Kowalski Andrzej P.. 1994. Metamorfozy jako przejaw najstarszej magicznie praktykowanej formy myślenia. W Szkice z filozofii kultury. Poznań.
Dobosz Artur. 2002. Tożsamość metamorficzna a komunikacja językowa. Poznań.
Gawroński Alfred. 1984. Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa? U źródeł współczesnych badań nad językiem. Kraków–Warszawa.
Freidenberg Olga. 2005. Eskurs do filozofii. W Semantyka kultury. Kraków.
Kowalski Andrzej P.. 2013. Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Bydgoszcz.
Rorty Richard. 1994. Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa.
Evans-Pritachard Edward. 2008. Czary, wyrocznie i magia u Azande. Warszawa.
Domaradzki Mikołaj. 2011. „Interpretacja humanistyczna a problem starożytnej alegorezy”. Filo-Sofija 12: 361–372.
Kmita Jarzy. 1971. Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej. Warszawa.
Fleck Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym. Lublin.
Rydlewski Michał. 2012. Myśl potoczna jako system kulturowy w perspektywie projektu archeologii kulturoznawczej Andrzeja P. Kowalskiego. W Geertz. Dziedzictwo – interpretacje – dylematy, 215–235. Lublin.
Szahaj Andrzej. 2004. Znakoświat. W Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki. Toruń.
Wittgenstein Ludwik. 1998. Uwagi o „Złotej Gałęzi” Frazera. Warszawa.