ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2012, No. 2 (3), Readings of the Past
Przemysław Pazik
A Tale about the Suicide of a Knight from Chapter 26, Book III of the Polish Chronicle of Master Vincent
PDF version
Keywords: suicide, treason, kingship, knighthood, Judas
Abstract: This paper analyses the 26th chapter of the III book of Magister Vincentius’s Chronica Polonorum which tells the story of the Bolesław Krzywousty (Wrymouth) campaign to Hungary in 1132. The culmination point of Vincentius account is the scene in which the prince Bolesław is first, betrayed by his knight, and then saved by the simple peasant. The scene is complemented by a description of the honours the peasant received and the terrible death of the traitor who was forced to commit suicide in his private chapel. This narration draws attention, first of all, because it was not usual for the chronicler – as it was pointed out by Alexander Murray - to write about suicide. Secondly because the act was triggered by a triple gift of yarn, spindle and spinning wheel. Inspired by Roland Barthes’s model of structural analysis of the narrative, this article aims to identify, why the author of the chronicle decided to include this scene and to reconstruct the possible justification for such shocking figure to appear in the medieval text. With reference to two other accounts – the 155th chapter of the Great Poland Chronicle and Cosmas’s Chronica Bohemorum I, 13 – a link between the treason, kingship, suicide and the evangelical and apocryphical figure of Judas - the suicide can be established. The study of the Vincentius’s suicide scene is a case in point of how the biblical image provided medieval chroniclers with a semantic framework to understand the historical process.
About Author:
PAZIK PRZEMYSŁAW - student at the College of Inter-Faculty Individual Studies in the Humanities at the University of Warsaw.
References
Mistrz Wincenty. 2008. Kronika polska. Wrocław.
Maleczyński K. 2010. Bolesław III Krzywousty. Kraków.
Balzer O. 1935. Studium o Kadłubku. t. 2. Lwów.
Żmudzki P. 2009. Władca i wojownicy. Narracje o wodzach. drużynie i wojnach w najdawniejszej historiografii Polski i Rusi. Wrocław.
Banaszkiewicz J. 1986. Podanie o Piaście i Popielu. Warszawa.
Banaszkiewicz J. 2002. Polskie dzieje bajeczne Mistrza Wincentego Kadłubka. Wrocław.
Le Goff J. 2000. Człowiek czy ludzie?. W Człowiek średniowiecza. red. J. Le Goff. Warszawa: 7–11.
Murray A. 2000. Suicide in the Middle Ages. Oxford.
Barthes R. 2004. Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań. W Narratologia. red. M. Głowiński. Gdańsk: 13–54.
Barthes R. 1984. „Dyskurs historii”. Pamiętnik Literacki 75 (3): 225–236.
White H. 2010. Tekst historiograficzny jako artefakt literacki. W H. White. Poetyka pisarstwa historycznego. red. E. Domańska. M. Wilczyński. Kraków: 78–105.
Heinrich H. 2004. Struktury narracyjne mitu. W Narratologia. red. M. Głowiński. Gdańsk.
Gadamer H.-G. 2003. Tekst i interpretacja. W H.-G. Gadamer. Język i rozumienie. Warszawa: 99–141.
Mauss M. 2001. Szkic o darze. W M. Mauss. Antropologia i socjologia. Warszawa: 165–311.
Dobosz J. 2002. Monarchia i możni wobec Kościoła w Polsce do początku XIII wieku.
Poznań: 288–291.
Dobosz J. 1995. Działalność fundacyjna Kazimierza Sprawiedliwego. Poznań: 127–157.
Deptuła C., Witkowska A. 1972. Wzorce ideowe zachowań ludzkich w XII i XIII wieku. W Polska dzielnicowa i zjednoczona. red. A. Gieysztor. Warszawa.
Oexle O.G. 2000. Społeczeństwo średniowiecza. Mentalność – grupy społeczne – formy życia. red. R. Czaja. Z. H. Nowak. Toruń: 13–75.
Jadacki J.J. 2002. Spór o granice języka. Warszawa: 117–122.
Kusiak F. 2002. Rycerze średniowiecznej Europy łacińskiej. Warszawa.
Alghieri D. 2003. Boska komedia. Kęty.
Ormond M. 2004. „The Knights of Wenus”. Medium Aevum 73 (2): 290–305.
Bumke J. 1991. Courtly Culture. przeł. T. Dunlop. Berkeley–Los Angeles–Londyn.
Schmitt J.C. 1993. Samobójstwo w średniowieczu. W Antropologia śmierci. Myśl francuska. Warszawa.
Snyder S. 1965. “The Left Hand of God: Despair in Medieval and Renaissance Tradition”. Studies in the Renaissance 23.
Guiance A. 1998. Los discursos sobre la muerte en la Castilla medieval (siglos VII–XV). Valladolid.
Cetwiński M. 2000. Samobójstwo Teodoryka Prusa (z Kroniki Wielkopolskiej). W Nihil superfluum esse. Studia z dziejów średniowiecza ofiarowane profesor Jadwidze Krzyżaniakowej. red. J. Dobosz. J. Strzelczyk. Poznań: 237–245.
Śliwiński B. 1989. Pogranicze kujawsko-pomorskie w XII–XIII wieku. Warszawa.
Campos García Rojas A. 2003. El suicidio en los libros de caballerías castellanos. W Propuestas teórico-metodológicas para el estudio de la literatura medieval. red. L. von der Walde Moheno. Publicaciones de Medievalia 27. Mexico.
Montgomery T. 1962. “The Cid and the Count of Barcelona”. Hispanic Review 30 (1).
Baum P.F. 1916. “The Mediæval Legend of Judas Iscariot”. Proceedings of the Modern Language Association 31 (3): 481–632.
Pomian K. 2008. Historia jako przedmiot wiary. Warszawa.