ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2020, No. Nr (13), Oral History - Emotions
Małgorzata Dubasiewicz
Moved Images. Interpretation of the Meanings Attributed to the Icon of Our Lady of Częstochowa in the Peregrination ‘From Ocean to Ocean’
Keywords:
Abstract:
About Author:
References
Bednarek, Agnieszka. 2016. „Przedstawić Tajemnicę. Ikonosfera i ikonografia kaszubskich kapliczek maryjnych – analiza wybranych przykładów”. W Mała architektura sakralna Kaszub. Perspektywa antropologiczna, red. K. Marciniak, 182-184. Gdańsk.
Belting, Hans. 2007. Antropologia obrazu. Przeł. Mariusz Bryl. Kraków: Universitas.
Belting, Hans. 2010. Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki,. Przeł. Tadeusz Zatorski. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Benjamin, Walter. 1996. „Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji.” W Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. H. Orłowski, tłum. K. Krzemieniowa et al., 201–239. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Biblia Tysiąclecia z komentarzami, Pismo Święte Starego Testamentu. 2006. Wydanie 5. Pallotinum.
Bukraba-Rylska, Izabella. 2008 „Religijność ludowa i jej niemuzykalni krytycy.” Znak 634 (3): 11–30.
Burszta, Wojciech. 2014. „Etnografia ludowości” W Kultura ludowa. Teorie. Praktyki.Polityki red. Barbara Fatyga, Ryszard Michalski, 107-132. Warszawa: Pracownia Wydawnicza Andrzej Zabrowarny.
Busser, Cathelijne de, i Anna Niedźwiedź. 2009. “Mary in Poland: A Polish Master Symbol.” W Moved by Mary: The Power of Pilgrimage in the Modern World, red. A. Hermkens, W. Jansen i C. Notermans, 87–100. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing.
Bystroń, Jan Stanisław. 1980. Tematy, które mi odradzano. Warszawa: PIW.
Coleman, Simon, i John Eade. 2004. „Introduction: Reframing Pilgrimage.” W Reframing Pilgrimage: Cultures in Motion, red. S. Coleman, J. Eade, 1–25. London–New York: Routledge.
Czarnowski, Stanisław. 1958. Kultura, Warszawa: PWN.
Dąb-Kalinowska, Barbara. 2000. Ikona i obraz. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Dubasiewicz, Małgorzata. 2015. „Odbiór wizerunków kultowych w kontekście peregrynacji obrazów świętych.” Praca magisterska, promotor M. Kairski. Uniwersytet Gdański, Zakład Etnologii i Antropologii Kulturowej.
Glemp, Józef, „Nawiedzenie znaczone ewangelizacją. Homilia – Kaplica Cudownego Obrazu, Jasna Góra,
4 maja 2007.” W Peregrynacja wizerunku Matki Bożej Jasnogórskiej w duchowym krajobrazie Polski ku przyszłości (1957–2007), red. Z. Jabłoński OSPPE, 20–24. Częstochowa, Wydawnictwo Zakonu Paulinów.
Kowalewska, Ewa. 2014. Od Oceanu do Oceanu. 120 tys. km z Ikoną Częstochowską przez świat w obronie życia. Gdańsk: Bernardinum, Fundacja Klub Przyjaciół Życia Ludzkiego.
Freedberg, David. 2005. Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania. Przeł. Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Friedrich, Alojzy. 1903. Historye cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce. T. 3. Kraków: Wydawnictwo Tow. Jez.
Hołub, Grzegorz. 2008. „Bioetyka Laicka i „Chrześcijańska” a Kryzys Racjonalności Moralnej.” Seminare 25: 205–211.
Jarkiewicz, Katarzyna. 2015. „Sakralność i profaniczność obrazka religijnego. Wokół problemów oddziaływania Kościoła na sferę wytwórczości dewocyjnej.” W Ponowoczesne przestrzenie oddziaływań wychowawczo-formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje”, red. R. Jasnos i E. Miśkowiec, 251–274. Kraków: WAM.
Kowalski, Andrzej Piotr. 2013 Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Kowalski, Andrzej Piotr. 2017a. ,,Adresat dzieła w mitycznej epoce przed-sztuki.” Ars Forum 1: 80–85.
Kowalski, Andrzej Piotr. 2017b. „O procesach dysolucji w kulturze.” Filo-sofija, XVII, 36: 469–480.
Kruk, Mirosław. 2011, Ikony – obrazy w świątyniach rzymsko-katolickich dawnej Rzeczypospolitej. Kraków: Collegium Columbinum.
Kuryluk, Ewa. 1998. Weronika i jej chusta. Historia symbolizmu i struktura „prawdziwego” obrazu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Lubańska, Magdalena. 2007. „Problemy etnograficznych badań nad religijnością.” W Religijność chrześcijan obrządku wschodniego na pograniczu polsko-ukraińskim, red. M. Lubańska, 7–32. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Lubańska, Magdalena.2014. „Kategorie »sensualizmu« i »nierozróżnialności« na przykładzie kultu »cudotwórczej« ikony św. Menasa w bułgarskim monasterze w Obriadowci. Rewizja inspirowana prawosławną teologią ikony.” Prace Etnograficzne 42 (1): 1–15.
Łukaszuk, Tadeusz. 2008. Ikona w życiu, w wierze i w teologii Kościoła. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Napiórkowski, Stanisław Celestyn. 1992. Matka naszego Pana. Tarnów: Biblos.
Naumow, Alksander. 2007. „Ikony w rosyjskiej polityce dawnej i nowej.” Studia Religiologica 40: 9–20.
Niedźwiedź, Anna. 2005. Obraz i postać, znaczenia wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Niedźwiedź, Anna. 2014. „Od Religijności Ludowej do Religii Przeżywanej.” W Kultura ludowa: teorie, praktyki, polityki, red. B. Fatyga i R. Michalski, 327-338. Warszawa: ISNS.
Niedźwiedź, Anna. 2015. „Old and New Paths of Polish Pilgrimages.” W International Perspectives on Pilgrimage Studies: Itineraries, Gaps and Obstacles in Pilgrimage Studies, red. J. Eade i A. Dionigi, 69–94. London–New York: Routledge.
Olędzki, Jacek. 1969. „Światopogląd artystyczny ludności wiejskiej w świetle studiów nad kulturą Kurpiowszczyzny.” Polska Sztuka Ludowa 23 (3–4): 139–148.
Pałubicka, Anna. 2017. „Kultura ponowoczesna: dyssolucja kulturowa czy nowy typ kultury?” W Między nauką a sztuką. Wokół problemów współczesnej historiografii, red. E. Solska, P. Witek i M. Woźniak, 417–436. Lublin: UMCS.
Piątkowska, Krystyna. 1994. Kultura a ikonosfera. Etnologiczne studium wybranych przykładów ze wsi współczesnej. Łodź: Łódzkie Studia Etnograficzne 33, PTL i KNE PAN.
Rock, Stella. 2015. „Touching the Holy: Orthodox Christian Pilgrimage Within Russia.” W International Perspectives on Pilgrimage Studies: Itineraries, Gaps and Obstacles in Pilgrimage Studies, red. J. Eade i A. Dionigi, 47–68. London–New York: Routledge.
Robotycki, Czesław. 1985. „Myślenie typu ludowego w polskiej kulturze masowej (propozycje badawcze).” Etnografia Polska 39: 111–117.
Rydlewski, Michał. 2019. „Dyssolucja kulturowa w nowych mediach na przykładzie magiczno-metamorficznego aspektu tożsamości wirtualnej.” Kultura Współczesna 4 (107): 41–59.
Skeat, Walter. 1882. A Concise Etymological Dictionary of the English Language. London: Oxford University Press.
Stomma, Ludwik. 2002. Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Łódź: Wydawnictwo Dopierała.
Tokarska-Bakir, Joanna. 2000. Obraz osobliwy – hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Wielkie opowieści. Kraków: Universitas.
Turner, Edith. 2009. „Wstęp.” W E. Turner i V. Turner, Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej. Przeł. Ewa Klekot, IX–XVI. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Turner, Edith, i Victor Turner. 2009. „Ikonofilia i Ikonoklazm w Pielgrzymkach Maryjnych.” W E. Turner i V. Turner, Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej, przeł. E. Klekot, 120–146. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wolicka, Elżbieta. 1983. „O różnych typach wyobraźni symbolicznej i co z nich wynika dla sztuki sakralnej.” W Drodze (3): 72–84.
Ziejka, Franciszek. 1980. „Cudowna obrona świątyni-miasta (z dziejów tematu).” Rocznik Komisji Historycznoliterackiej 17: 41–61.
Zimniak SDB, Stanisław. 2011. „Percepcja zwycięskiej wizji maryjnej kard. Augusta Hlonda w posłudze pasterskiej prymasa Stefana Wyszyńskiego i błogosławionego Jana Pawła II.” Rocznik Teologii Moralnej 3 (58): 113–129.
Badania terenowe
Recepcja sakralnych wizerunków przez homo religiosus 2015 (BMN 538-H201-B962-15).Religijność „żywa”. Wędrówki świętych figur i obrazów: perspektywa antropologiczna 2014 (BMN nr: 538-H201-B463-14), Dubasiewicz Małgorzata.
Źródła online
Bijak-Lisowska, Edyta. 2003. „Spacer po Jasnej Górze – Intrady” Rozmowa Edyty Bijak-Lisowskiej ze Stanisław Rudziński OSPPE, Strona internetowa Biura Prasowego Jasnej Góry. Dostęp [12.08.2021] http://www.jasnagora.com/prasa/opracowania/27/9.
Gołąb, Tomasz. 2014. „Odnowić nasze śluby chcemy.” Strona internetowa Gościa Warszawskiego. Dostęp [12.08.2021] https://www.gosc.pl/doc/1933510.Odnowic-sluby-nasze-chcemy.
HLI-Polska,„Faq – Najczęściej zadawane pytania” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu Dostęp [10.08.2020] https://www.odoceanudooceanu.pl/faq
HLI-Polska. 2012. „Maryja Arką Przymierza na dziś dla nas.” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu. Dostęp [10.08.2020] https://odoceanudooceanu.pl/node/130.
HLI-Polska. 2012a. „O Ikonie Częstochowskiej na kongresie w Niżnym Nowogrodzie w Rosji.” Dostęp [6.05.2021] https://www.odoceanudooceanu.pl/node/405.
HLI-Polska. 2012b. „ Od Oceanu do Oceanu – od Władywostoku do Fatimy -Peregrynacja Ikony Częstochowskiej przez świat w obronie życia już w Polsce.” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu. Dostęp [6.07.2021] https://www.odoceanudooceanu.pl/node/121.
HLI-Polska. 2012c. „ Zakończenie polskiego etapu peregrynacji Ikony Matki Bożej Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu” przez świat w obronie życia.” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu. Dostęp [6.07.2021] https://www.odoceanudooceanu.pl/node/177.
HLI-Polska. 2012d. „Maryja Arką Przymierza na dziś dla nas” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu. Dostęp [10.08.2020] https://www.odoceanudooceanu.pl/node/130.
Kowalewska, Ewa. 2014a. „Peregrynacja Ikony Częstochowskiej „Od Oceanu do Oceanu” świadectwem wiary i zaangażowania w obronę cywilizacji życia i miłości w wymiarze międzynarodowym.” Strona internetowa Biura Prasowego Jasnej Góry. Dostęp [10.08.2020] .http://jasnagora.com/wydarzenie-8415.
Kowalewska, Ewa. 2017. „Międzynarodowa Koalicja Od Oceanu do Oceanu w obronie cywilizacji życia. Informacja prasowa.” Strona internetowa Peregrynacji Ikony Częstochowskiej Od Oceanu do Oceanu. Dostęp [10.08.2020] http://odoceanudooceanu.pl/node/944.
Kowalewska, Ewa. 2017a. „Human Life International – troska o obronę życia na całym świecie.” Strona internetowa organizacji Human Life International – Polska, Polski serwis pro-life. Dostęp [12.08.2021] https://www.hli.org.pl/pl/artykuly/1693-human-life-international-troska-o-obrone-zycia-na-calym-swiecie.
Łazarski, Paweł. 2012. „Od oceanu do Piekar.” Strona internetowa Gościa Niedzielnego wyd. Gościa Katowickiego. Dostęp [6.05.2021] https://katowice.gosc.pl/doc/1272446.Od-oceanu-do-Piekar.
Małecka, Agnieszka. 2003. Prezes Human Life International o „kulturze śmierci”. Strona internetowa Tygodnika Katolickiego Niedziela. Dostęp [10.08.2020] http://niedziela.pl/artykul/23049/nd/Prezes-Human-Life-International-o.
Mazurkiewicz, Piotr. 2015. Filozoficzne źródła „cywilizacji śmierci” według Jana Pawła II. Wykład na Międzynarodowym Kongresie Rodziny – Miłość i Życie UKSW, 2015. Strona internetowa Parafii św. Szczepana w Warszawie. Dostęp [10.08.2020] https://szczepan.org.pl/images/AkcjaKatolicka/dokumenty/Cywilizacja_smierci.pdf.
Paprocka Waszkiewicz, Agnieszka. 2014. „Każda ikona jest pro-life. Z Ewą Kowalewską, dyrektorem Human Life International-Polska, rozmawia Agnieszka Paprocka-Waszkiewicz.” Strona internetowa Naszego Dziennika. Dostęp [20.11.2017]http://naszdziennik.pl/mysl/75108,kazda-ikona-jest-pro-life.html.
Prawosławne Centrum „Życie”. Strona internetowa Prawosławnego Centrum Medyczno-Wychowawczego „Życie” Dostęp [6.05.2021] http://life.orthomed.ru/.
Szałata, Joanna. 2012. „Od oceanu do oceanu nadzieją dla świata.” Strona internetowa Tygodnika Katolickiego Niedziela. Dostęp [10.08.2020]. https://niedziela.pl/artykul/62859/”Od-oceanu-do-oceanu” nadzieja-dla.
Tomoń, Stanisław. 2014. „Bronić życia będziemy!” Strona internetowa Biura Prasowego Jasnej Góry. Dostęp [12.12.2018] http://jasnagora.com/wydarzenie-8462.