ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2020, No. Nr (13), Oral History - Emotions
Michał Rydlewski
Posthumanism and Magical Thinking: in Seearch of the Material-Body Intersubjectivity (part I)
Keywords:
Abstract:
About Author:
References
Abriszewski, Krzysztof. 2007. „Teoria Aktora-Sieci Bruno Latoura.” Teksty Drugie 1-2: 113-126.
Abriszewski, Krzysztof. 2008. Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Abriszewski, Krzysztof. 2010. Wszystko na nowo otwarte. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury. Toruń: Wydawnictwo UMK w Toruniu.
Abriszewski, Krzysztof. 2015. „Teoria Aktora-Sieci jako teoria kultury.” Prace Kulturoznawcze 18: 99-116.
Afeltowicz, Łukasz. 2009. „Ambient Intelligence i technologie interfejsowe W Teorie komunikacji i mediów.”, red. M. Graszewicz i J. Jastrzębski. 271-293. Wrocław: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Afeltowicz Łukasz, Sojak Radosław. 2015. Arystokraci i rzemieślnicy: synergia stylów badawczych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK w Toruniu.
Aries, Philippe. 1995. Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w dawnych czasach. Przeł. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Balicki, Bogdan. 2009. „<> – pojęcie problemotwórcze czy problematyczne? Kilka uwag z konstruktywistycznego punktu widzenia.” W Kultura w nauce o literaturze. Wiedza o literaturze z punktu widzenia obserwatora IV, red. B. Balicki, B. Ryż, E. Szczerbuka. 385-399. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Bard Aleksander, i Jan Soderqvist. 2006. Netokracja: nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Przeł. P. Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Bierdiajew, Mikołaj. 2002. Rozważania o egzystencji. Filozofia samotności i wspólnoty. Przeł. H. Paprocki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Bińczyk, Ewa. 2003. „Antropolog w zaklętym kręgu imputacji.” ER(R)GO. Teoria-Literatura-Kultura 1: 135-143.
Bińczyk, Ewa. 2007. „Program badawczy Bruno Latoura i jego zalety w kontekście badań nad światem współczesnym.” Przegląd Kulturoznawczy 34: 32-42.
Bińczyk, Ewa, i Aleksandra Derra. 2013. „Toruńska szkoła konstruktywizmu. Manifest.” Przegląd Kulturoznawczy 1: 1-6.
Bińczyk, Ewa. 2018. Epoka człowieka: retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Burszta, Wojciech J. 1986. „<> jako czynnik rozwojowy systemów wiedzy kulturowej.” Lud: 70: 65-97.
Carr, Nicholas. 2013. Płytki umysł: jak internet wpływa na nasz mózg. Przeł. K. Rojek. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Cassirer, Ernst. 1977. Esej o człowieku: wstęp do filozofii kultury. A. Staniewska. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Czarnowski, Stefan. 2019. Kultura. Kraków: Wydawnictwo Vis-aVis.
Descola, Philippe. 2013. Beyond Nature and Culture. Chicago: University of Chicago Press.
Domańska, Ewa, i Bjornar Olsen. 2008. Wszyscy jesteśmy konstruktywistami W Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec problemu materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa. 83-100. Olsztyn: Colloquia Humaniorum.
Dominiak, Łukasz M., 2015. Partycypacja i dyskurs. Mentalność pierwotna w badaniach Luciena Levy-Bruhla. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
Eco, Umberto. 1999. Semiologia życia codziennego. Przeł. J. Ugniewska, P. Salwa. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Fleck, Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o kolektywie myślowym i stylu myślowym., Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Fleck, Ludwik. 2007. Patrzeć, widzieć, wiedzieć W Style myślowe i fakty. Artykuły i świadectwa, red. Sylwia Werner, Claus Zittel, Florian Schmaltz. 163-185. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Godlewski, Grzegorz. 2006. Jack Goody – uczony w piśmie W Jack Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa. Przeł. G. Godlewski. 7-23. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Godlewski, Grzegorz. 2008. Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywa antropologiczna. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Goody, Jack. 2006. Logika pisma a organizacja społeczeństwa. Przeł. G. Godlewski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Grobler, Adam. 2006. Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Gurczyńska-Sady, Katarzyna. 2010. „Słowo od redaktora.” Annales UMCS Philosophia-Sociologia 35: 9- 15.
Gurczyńska-Sady, Katarzyna. 2013. Podmiot jako słowo i ciało. W poszukiwaniu nowej koncepcji podmiotu. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Harvey, Graham. 2006. Animism: Respecting the Living World. New York: Columbia University Press.
Havelock, Eric A., 2007. Przedmowa do Platona. Przeł. P. Majewski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Howes, David. 2018. “Embodiment and the Senses.” W The Routledge Companion to Sound Studies, ed. M. Bull. London: Routledge. S. 5.
Ingold, Tim. 2006. “Rethinking the Animate, Re-Animating Thought.” Ethos. Journal of Anthropology 1: 9-20.
Ingold, Tim. 2018. Splatać otwarty świat: architektura, antropologia, design. Przeł. E. Klekot, D. Wąsik. Kraków: Instytut Architektury.
Kaczmarczyk, Michał. 2019.”An Invasion of Tricksters. Critical Remarks on Bruno Latour’s Social Theory and Its Polish Reception.” Studia Socjologiczne 4: 5-44.
Kaczmarczyk, Michał. 2020. „Dyskretny urok irracjonalizmu (odpowiedź na <>).” Studia Socjologiczne 2: 29-38.
Kil, Aleksandra. 2012. „Nowe media jako nasi wspólnicy. O sprawczości technologii na podstawie myśli Bruno Latoura.” Teksty Drugie 6: 358-372.
Kmita, Jerzy. 1984. „Magiczne źródło kultury.” Odra 2: 24-30.
Kohn, Eduardo. 2009. “A Conversation with Philippe Descola.” Tipití: Journal of the Society for the Anthropology of Lowland South America 7: 135-150.
Kola, Adam. 2008. Tyfus, wszy, klatki, karmiciele i II wojna światowa W Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec problemu materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa. 299-318. Olsztyn: Colloquia Humaniorum.
Kowalewski, Jacek, i Wojciech Piasek. 2008. W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości. Uwagi na marginesie projektu <> w historiografii i archeologii W Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec problemu materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa. 60-81. Olsztyn: Colloquia Humaniorum.
Kowalski, Andrzej P. 1997. Synkretyzm kultury pierwotnej a interpretacje archeologiczne W Kulturowe konteksty idei filozoficznych, red. A. Pałubicka. 151-169. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Kowalski, Andrzej P. 2014. Gospodarka neolityczna jako wyraz reguł kulturowych W Andrzej P. Kowalski, Antropologia zamierzchłych znaczeń. 65-83. Toruń: Polskie Towarzystwo Historyczne.
Kowalski, Andrzej P. 2008. Narodziny sztuki w świetle koncepcji „animistycznego perspektywizmu” W Inspiracje i funkcje sztuki pradziejowej i wczesnośredniowiecznej, red. B. Gediga, A. Grossman, W. Piotrowski. 13-22. Biskupińskie Prace Archeologiczne 13.
Kowalski, Andrzej P. 2013. Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Kroh, Antoni. 2000. Sklep potrzeb kulturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Kuper, Adam. 2009. Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego: transformacje mitu. Przeł. T. Sieczkowski, A. Dąbrowska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kwiatkowska, Ewa,. 2012. „O naturze, kulturze, granicy i potencjale kategorii habitusu.” Prace Kulturoznawcze 14/1: 35- 52.
Latour, Bruno, Woolgar Steve. 1979. Laboratory Life: The Social Construction of Scientific Facts. Beverly Hills and London: Sage Publications.
Latour, Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przeł. K. Abriszewski, A. Derra. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Latour, Bruno. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej. Przeł. M. Gdula. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Latour, Bruno. 2012. „Wizualizacja i poznanie: zrysowanie rzeczy razem.” Avant 3: 207-257.
Latour, Bruno. 2020. Życie laboratoryjne. Konstruowanie faktów naukowych. Przeł. K. Abriszewski i inni. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Levinson, Paul. 1999. Miękkie ostrze: naturalna historia i przyszłość rewolucji informatycznej. Przeł. H. Jankowska. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Mamzer, Henryk. 2008. Wytwarzanie w społeczeństwach archaicznych jako działanie komunikacyjne W Język i przedstawienie. red. Anna Pałubicka, Grzegorz A. Dominiak. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram. S. 98-127.
Markiewka, Tomasz S. 2012. „Bruno Latour i <> postmodernizmu.” Diametros 33: 101- 119.
Markiewka, Tomasz S. 2013. „Problem dualistycznego podziału na naturę i kulturę. O postkonstruktywizmie i konstruktywizmie kulturowym”. Przegląd Kulturoznawczy część A: 110-111.
Markiewka, Tomasz S. 2017. Język neoliberalizmu. Filozofia, polityka i media. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK w Toruniu.
Martino de, Ernesto. 2011. Świat magiczny. Prologomena do historii magizmu. Przeł. B. Nuzzo. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Marody, Mirosława.1987. Technologie intelektu: językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mazurkiewicz, Jan. 1980. Zarys psychiatrii psychofizjologicznej. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Mitterer, Josef. 1996. Tamta strona filozofii. Przeciwko dualistycznej zasadzie poznania. Przeł. M. Lukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Mbembe, Achille. 2018. Polityka wrogości. Przeł. U. Kropiwiec, K. Bojarska. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
McLuhan, Marshall. 2001. Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingrone. Przeł. E. Rożalska J. M. Stokłosa. Poznań: Wydawnictwo Zyks i Sk-a.
McLuhan, Marshall. 2004. Zrozumieć media: przedłużenie człowieka. Przeł. M. Szczucka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Mersch, Dieter. 2010. Teorie mediów. Przeł. E. Krauss. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Musiał, Maciej. 2015. „Intymność dziś i jutro. Od emancypacji do uprzedmiotowienia do lalek i robotów.” Tematy z Szewskiej 1: 25-41.
Musiał, Maciej. 2019. „Magia awatarów — o metamorfozie, animizmie i synkretyzmie w doświadczeniach i refleksjach dotyczących Second Life i rzeczywistości wirtualnej.” Sensus Historiae 34: 41-51.
Nowak, Andrzej W. 2017. „Ontologia gramatyki kultury (post)europejskiej. Humanistyka wobec posthumanistycznego wyzwania.” Filo-Sofija 1: 593-608.
Nowina-Sroczyńska, Ewa. 1997. Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Obirek, Stanisław. 2010. Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Olson, David R. 2010. Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania. Przeł. M. Rakoczy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Ong, Walter J. 1992. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przeł. J. Japola. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Ong, Walter J. 2009. Pismo – technologia przekształcająca myśl W Walter J. Ong, Osoba, świadomość, komunikacja. Przeł. J. Japola. 140-175. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Ong, Walter J., 2011. Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii. Przeł. J. Japola. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Pałubicka, Anna. 1990. Kulturowy wymiar ludzkiego świata obiektywnego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pałubicka, Anna. 2006. Myślenie w perspektywie poręczności a pojęciowa konstrukcja świata. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Pałubicka, Anna. 2012. Po co rozum miałby poznawać wszystko? W Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland. 127-137. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pałubicka, Anna. 2013. Gramatyka kultury europejskiej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Pałubicka, Anna, 2020. Pojęcie czasu linearnego a komunikacja symboliczna (maszynopis).
Piotrowski, Robert. 2004. „Skrzypce, taniec i czarty – o diabolicznym charakterze muzyki.” Etnografia Polska 1-2: 149-160.
Pollini, Jacques. 2013. “Bruno Latour and the Ontological Dissolution of Nature in the Social Sciences: a Critical Review.” Environmental Values” 22/1: 25-42.
Radkowska-Walkowicz, Magdalena. 2008. Od Golema do Terminatora: wizerunku sztucznego człowieka w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Robotycki, Czesław, i Stanisław Węglarz. 1983. „Chłop potęgą jest i basta. O mityzacji kultury ludowej w nauce.” Konteksty. Polska sztuka ludowa: 1-2: 3-8.
Rydlewski, Michał. 2011a. Przemoc myślowa w perspektywie teoriopoznawczych idei Ludwika Flecka i Stanelya Fisha W Antropologia o przemocy. Przemoc w kulturze, red. I. Morozow, J. Radziszewska. 11-25. Wrocław: Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rydlewski, Michał. 2011b. Konstruktywizm jako metoda badania kultury oraz spojrzenie integrujące humanistykę W Kultura i metoda, red. J. Michalik. 237-253, Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
Rydlewski, Michał. 2014. „Kulturowy wymiar postkonstruktywizmu w perspektywie <
Rydlewski, Michał. 2016. Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Rydlewski, Michał. 2017. „<> w <> Edwarda Redlińskiego a zmienne treści percepcyjne schematów pojęciowych.” Etnografia Polska 1-2: 147- 166.
Rydlewski, Michał. 2018. Wtórna oralność a myślenie magiczno-metamorficzne W Zmiany, metamorfozy, rewolucje, red. M. Czapiga, K. Konarska. 77-95. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Serres, Michel. 2020. „Teoria quasi-obiektu.” Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej 26 (bez numerów stron).
Smart Alan, Smart Josephine. 2017. Posthumanism: Anthropological Insights. Toronto: University of Toronto Press.
Sojak, Radosław, 2014. Spełniona obietnica. Szkic do koncepcji stylów badawczych na przykładzie socjologii wiedzy. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Sokołowski, Marek. 2009. „Spojrzenie po latach. Medialne utopie McLuhana a współczesne teorie mediów.” W Teorie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski. 257-271. Wrocław: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Stamenkovic, Philippe. 2020. “The contradictions and dangers of Bruno Latour's conception of climate science.” Disputatio. Philosophical Research Bulletin 9/13: 1- 34.
Trybulec, Marcin. 2015. Media i poznanie. Pojęciowe dylematy teorii komunikacji społecznej z Toronto. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Turkle, Sherry. 2013. Samotni razem: dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem. Przeł. M. Cierpisz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Williams, Raymond. 1992. Television. Technology and Cultural Form. Hanover: Wesleyan University Press.
Winiecka, Elżbieta. 2003. „Nierozstrzygalność – drugie imię dekonstrukcji?.” Przestrzenie Teorii 2: 119-138.
Wróblewski, Michał. 2014. „Postkonstruktywizm, czyli zmieńmy temat rozmowy. Odpowiedź Michałowi Rydlewskiemu.” Filo-Sofija 2: 443-457.
Wróblewski, Michał. 2018. Medykalizacja nadpobudliwości. Od globalnego standardu do peryferyjnych praktyk. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Zemon-Davis, Natalie. 2011. Powrót Martina Guerre’ a. Przeł. P. Szulgit. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S- ka.
Zybertowicz, Andrzej. 1995. Przemoc i poznanie: studium z nieklasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo UMK.