ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2016, No. (9), Cultural Heritage
Michał Rydlewski
Sources of art in the perspective of social constructivism
PDF version
Keywords: myth, beauty, history of art, prehistoric art, beginning of art
Abstract: Review: Andrzej P. Kowalski, Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki, Bydgoszcz 2013
About Author:
MICHAŁ RYDLEWSKI - ethnologist, philosopher, media expert, employee of the Institute of Journalism and Social Communication of the University of Wrocław. E-mail: rydles[at]autograf.pl.
References
Danto Arthur. 2006. Świat sztuki. Pisma z filozofii i sztuki. Przeł. L. Sosnowski. Wydawnictwo UJ. Kraków.
Dobosz Artur. 2013. Myślenie magiczno-mityczne a schizofrenia. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Kmita Jerzy. 1978. Problem tzw. zmierzchu sztuki. Sztuka 1/5. 1–4.
Kmita Jerzy. 1984. Magiczne źródło kultury. Odra 4. 24–30.
Kmita Jerzy. 1985. Kultura i poznanie. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Kobylińska Ewa. 1991. Narodziny sztuki jako efekt “odczarowania” świata. Studia Metodologiczne 26. 25–45.
Kocur Mirosław. 2013. Źródła teatru. Wydawnictwo UWr. Wrocław.
Kowalski Andrzej P. 1999. Symbol w kulturze archaicznej. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM. Poznań.
Kowalski Andrzej P. 2001. Myślenie przedfilozoficzne. Studia z zakresu filozofii kultury i historii. Wydawnictwo Humaniora. Poznań.
Kowalski Andrzej P. 2001. Doświadczenie estetyczne w kulturze epoki brązu w świetle analizy ekfraz homeryckich. W Sztuka epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej. Red. B. Gidega. A. Mierzwiński. W. Piotrowski. Wydawnictwo PAN, Wrocław–Biskupin. 280–289.
Kowalski Andrzej P. 2003. Mit a sztuka w Ernsta Cassirera filozofii form symbolicznych. Filo-Sofija 1. 117–130.
Kowalski Andrzej P. 2005. Tragizm, przeznaczenie i prawda jako wartości kulturowe „barbarzyńców” w epoce osiowej. W Aksjologiczne źródła pojęć: zbiór rozpraw. Red. A. Pałubicka. G.A. Dominiak. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz 71–85.
Kowalski Andrzej P. 2014. Archeologia kulturoznawcza. Projekt dyskursu „negatywistycznego”. W id. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. 27–41.
Kowalski Andrzej P. 2014. Konstruktywistyczny status wiedzy o kulturze w świetle interpretacji genealogicznych i archeologicznych. W id. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. Toruń. 15–25.
Kowalski Andrzej P. 2014. Germańskie tabu. Obecność ozdób i brak broni w pochówkach gockich. Rocznik Antropologii Historii 1. 171–178.
Kowalski Andrzej P. 2014. Antropologia zamierzchłych znaczeń. Wydawnictwo PTH. Toruń. 2014. Rec. Henryk Mamzer. Antropologia pradziejów jako krytyka archeologii. Rocznik Antropologii Historii 1. 325–337.
Markiewicz Piotr. Przybysz Piotr. 2007. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni. W Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Red. P. Francuz,. Wydawnictwo Scholar. Warszawa.
Pałubicka Anna. 2008. Relatywizm kulturowy a pojmowanie percepcji. W Język i przedstawienie. Red. A. Pałubicka. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Pałubicka Anna. 2013. Gramatyka kultury europejskiej. Oficyna Wydawnicza Epigram. Bydgoszcz.
Rozik Eli. 2011. Korzenie teatru. Przeł. M. Lachman. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Rydlewski Michał. 2013. Myśl potoczna jako system kulturowy w perspektywie projektu archeologii kulturoznawczej Andrzeja P. Kowalskiego. W Geertz. Dziedzictwo – interpretacje – dylematy. Red. A.A. Szafrański. Wydawnictwo UMCS. Lublin. 215–235.
Rydlewski Michał. 2013. Archeologia widzenia – kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Rozmowa z prof. dr. hab. Andrzejem P. Kowalskim. Rocznik Antropologii Historii 1. 323–343.
Rydlewski Michał. 2014. Ekfraza homerycka w perspektywie kulturowego wymiaru percepcji wzrokowej. Rocznik Antropologii Historii 1. 267–313.
Rydlewski Michał. 2014. Konstruktywizm (społeczny) tak, jak go widzę… Odpowiedź na uwagi Tomasza S. Markiewki oraz Michała Wróblewskiego. Filo-Sofija 25. 458–484.
Rydlewski Michał. 2015. Zwroty badawcze w perspektywie poznańskiej szkoły kulturoznawczej. W Tematy modne w humanistyce. Red. Ł. Grajewski, A. Szwagrzyk, J. Osiński, P. Tański. Wydawnictwo Prolog. Toruń. 41–61.
Rydlewski Michał. Perspektywa kulturalistyczno-konstruktywistyczna w polskiej filozofii kultury: od Floriana Znanieckiego do toruńskiego środowiska filozoficznego. Ruch Filozoficzny. Tekst w druku.
Rydlewski Michał. Opozycja jako kategoria kulturowa w perspektywie poznańskiej szkoły kulturoznawczej. W Opozycje w kulturze. Red. M. Badach. Wydawnictwo UMCS. Lublin. Tekst w druku.
Rydlewski Michał. Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Kulturowy wymiar percepcji wzrokowej. Książka w druku.
Steiner Marta. 2003. Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej. Wydawnictwo UWr. Wrocław.
Zeidler Paweł. 2011. Wiedzotwórcza funkcja metafor w nauce a koncepcja metafory eksplikatywnej Jerzego Kmity. Filo-Sofija 12. 129–144.
Zimbardo Philip G. 2002. Psychologia i życie. Przeł. E. Czerniawska. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Zybertowicz Andrzej. 1995. Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Wydawnictwo UMK. Toruń.