ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2016, No. (9), Cultural Heritage
Maria Małanicz-Przybylska
On the polysemy of the musial heritage of the Podhale region
PDF version
Keywords: tradition, Podhale region, traditional music, folklore, intangible cultural heritage
Abstract: My article is based on the ethnographic fieldwork, which I conducted between 2011 and 2015 in Podhale region. Analysing my interlocutors’ statements and behaviours, I try to explain what, for modern Górale (people living in the Polish Tatra Mountains), makes up an intangible cultural heritage. My interviewees however would never use this term. Instead, they prefer to call it tradition. Nevertheless I try to indicate that Górale tradition has a lot in common with the institutional meaning of intangible heritage. There is no easy and clear answer to the question ‘what is tradition for the Górale today?’. One way to do so, however, is to combine three aspects which only seemingly are exclusive. The first facet refers to the requirements, which are made (in the opinion of the Górale) by ‘salvaging’ institutions, such as UNESCO or by juries at folklore competitions, etc. The second image of tradition is connected with the exploitation of Górale tradition, a crucial factor in the region, since tourism is the main source of the income. The third understanding of the tradition can be named the ‘local’ one. It is linked with the inner, everyday lives of the Górale community. In this article I present examples taken from the musical space of the modern Podhale region, but I am sure that my statements can be easily applied to any other components of the contemporary culture of the Górale. My conclusion is that these three understandings of Górale tradition are in everyday life strictly connected, and together they build up a coherent unity, which realizes and actualizes itself in common practices and actions.
About Author:
MARIA MAŁANICZ-PRZYBYLSKA - ethnologist, musicologist, PhD student in the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology of the University of Warsaw. E-mail: maria.malanicz[at]gmail.com.
References
Chybiński Adolf. 2014. Instrumenty muzyczne ludu polskiego na Podhalu. Gebethner i Wolff. Kraków.
Chybiński Adolf. 1927. O muzyce górali podhalańskich. Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego.Zakopane.
Cooley Timothy. 2005. Making music in the Polish Tatras. Indiana University Press. Blumington–Indianapolis.
Dahlig Piotr. 1993. Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. IS PAN.Warszawa.
Długołęcka Lidia, Maciej Pinkwart. 1992. Muzyka i Tatry. PTTK Kraj. Warszawa–Kraków.
Dobrowolski Kazimierz. 1966. Studia nad życiem społecznym i kulturą. Wydawnictwo PAN, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław−Warszawa−Kraków.
Górz Bronisław. 2003. Społeczeństwo i gospodarka Podhala w okresie transformacji. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków.
Greenwood Davydd. 1989. Culture by the Pound: An Anthropological Perspective on Tourism as Cultural Commoditization. W Hosts and Guests: The Anthropology of Tourism. Red. Valene L. Smith. Blackwell. Philadelphia. 171−185.
Ingold Tim, Tehri Kurttila. 2000. Perceiving the Environment in Finnish Lapland. Body and Society 6 (183). 183−196.
Kamiński vel Kamieński Ludwik. 1992. O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala. Secesja. Kraków.
Klekot Ewa. 2014. Samofolkloryzacja: Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej. Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka 1. 86−99.
Kolberg Oskar. 1966. Dzieła wszystkie t. 44, Góry i Pogórze. PWM. Wrocław−Poznań.
Kotoński Włodzimierz. 1953. Uwagi o muzyce Podhala. Muzyka 5. 3−25.
Kowalski Piotr. 2004. O kulturze ludowej i tym, co się z nią robi. W Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji. WUJ. Kraków. 153−154.
Kroh Antoni. 2002. Tatry i Podhale. Wydawnictwo Dolnośląskie. Wrocław.
Krzyżanowski Tomasz. 2006. Przepraszam, czy tu jeszcze grają. Tatry 4 (18). 50-52.
Kuligowski Waldemar. 2007. Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. TAiWPN Universitas. Kraków.
Kultura ludowa. Teorie, praktyki, polityki. Red. Barbara Fatyga, Ryszard Michalski. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. Warszawa. 2014.
Lewandowska Bożena. 1982. Stan badań kultury muzycznej górali Polskich Karpat. Etnografia Polska 26 (1). 167-195.
MacCannell Dean. 2005. Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Przeł. Ewa Klekot, Anna Wieczorkiewicz. MUZA. Warszawa.
Malewska-Szałygin Anna. 2002. Wyobrażenia o państwie i władzy we wsiach nowotarskich 1999−2005. DiG. Warszawa.
Małanicz-Przybylska Maria. 2013. Góralszczyzna istnieje…?. Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 1 (300). 172−177.
Małanicz-Przybylska Maria. 2014. Góralskie muzyczki i muzykantki – kobiety w kulturze muzycznej współczesnego Podhala. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN 98. 277−298.
Pine Frances. 2007. Góralskie wesele. Pokrewieństwo, płeć kulturowa i praca na terenach wiejskiej socjalistycznej i postsocjalistycznej Polski. Przeł. Agnieszka Kościańska, Michał Petryk. W Gender. Perspektywa antropologiczna. t. 1. Red. Renata Ewa Hryciuk, Agnieszka Kościańska. WUW. Warszawa. 76−89.
Pinkwart Maciej. 2006. Z dziejów badań folkloru muzycznego Podhala. Tatry 4 (18). 46–49.
Podhale: tradycja we współczesnej kulturze wsi. Red. Danuta Tylkowa. Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. Warszawa. 2000.
Radziszewska Janina. 2009. Biblioteka opowieści. Wizerunki górali tatrzańskich w piśmiennictwie polskim XIX wieku. Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Malawski Wojciech. 2012. Lutnictwo podhalańskie. Ciągłość tradycji. Liber Pro Arte. Warszawa.
Tomicki Ryszard. 1973. Tradycja i jej znaczenie w kulturze chłopskiej. Etnografia Polska 17 (2). 41−58.
Selwyn Tom. 1996. The Tourist Image: Myths and myth making in tourism. John Wiley & Sons Ltd. New York.
Shils Edward. 1984. Tradycja. Przeł. Jerzy Szacki. W Tradycja i nowoczesność. Red. Joanna Kurczewska, Jerzy Szacki. Czytelnik. Warszawa. 30−90.
Trebunia-Tutka Krzysztof. 2010. Muzyka Skalnego Podhala. Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego. Zakopane.
Węglarz Stanisław. 1994. Chłopi jako „obcy”. Prolegomena. W Pożegnanie paradygmatu? Etnologia wobec współczesności. Red. Wojciech Jerzy Burszta, Jerzy Damrosz. Instytut Kultury. Warszawa. 78−101.