ISSN 2084–1418
The paper edition of the Anthropology of History Yearbook is the definitive version
2012, No. 2 (3), Readings of the Past
Zbigniew Libera
The Great Cat Massacre, Symbols and Historical Anthropology
PDF version
Keywords: historical anthropology, symbolism, Robert Darnton and his anthropology
Abstract: Robert Darnton's book is one of the most faithful applications of the semiotic method to a study of unfamiliar symbolic forms that use Geertz's thick description. In particular, it was Geertz's interpretation of Balinese cockfights that became a model for Darnton's interpretation of the Great Cat Massacre on a certain street in Paris in the 1730s. The criticism leveled at this famous book by J.W. Fernandez (an anthropologist), D. LaCapra (ideas historian) and R. Chartier (historian) is a reprise of the earlier criticism of Geertz by cultural anthropologists. It is also, mainly an “external criticism”, which is to mean it is leveled from the post-structuralist, or even post-humanistic positions. Attempts to correct Darnton by redirecting the focus from the “native's point of view” (of the participants in “the great cat massacre”) to the “cat's point of view” as LaCapra would have wanted (which amounts to freshening the historical anthropology – according to Domańska – by tying it with another “turn” i.e. post-humanism) may lead to (and this is well worth investigating) “the massacre of historical anthropology”.
About Author:
LIBERA ZBIGNIEW - cultural anthropologist, professor at the Institute of Ethnology and Cultural Anthropology of the Jagiellonian University in Krakow.
References
Iggers G.G. 2010. Historiozofia XX wieku. Warszawa.
Domańska E. 2011. Antropologia historyczna. Mikrohistoria (Posłowie). W N.Z. Davis. Powrót Martina Guerre’a. Poznań.
Domańska E. 1999. Mikrohistorie. Spotkanie w międzyświatach. Poznań.
Le Goff J. 2007. Historia i pamięć. Warszawa.
Guriewicz A. 1976. Kategorie kultury średniowiecza. Warszawa.
Guriewicz A. 1987. Problemy średniowiecznej kultury ludowej. Warszawa.
Burke P. 2009. Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie. Warszawa.
Guriewicz A. 1997. „Historia i antropologia historyczna”. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1/2.
Januszkiewicz M. 2009. Heidegger i antropologia. W Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko – proces – perspektywy. Red. J. Kowalewski, W. Piasek. Olsztyn.
Geertz C. 2010. Po fakcie. Dwa kraje, cztery dekady, jeden antropolog. Kraków.
Brocki M. 2009. Antropologia jako kategoria metajęzykowa. W Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko – proces – perspektywy. Red. J. Kowalewski, W. Piasek. Olsztyn: 15–24.
Davies Z. N. 2002. Przedmowa. W N. Schindler. Ludzie prości, ludzie niepokorni... Kultura ludowa w początkach dziejów nowożytnych. Warszawa: 5–14.
Geertz C. 1997. „Antropologia i historia”. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1/2: 6–12.
Lubaś M. 2003. Rozum i etnografia. Przyczynek do krytyki antropologii postmodernistycznej. Kraków.
Goody J. 2009. Kradzież historii. Warszawa.
Sahlins M. 2006. Wyspy historii, przeł. I. Kobłon, Kraków.
Sahlins M.. 2011. Z przeprosinami dla Tukidydesa. Rozumienie historii jako kultury i odwrotnie. Kraków.
Herzfeld M. 2004. Antropologia. Praktykowanie teorii kulturze i społeczeństwie. Kraków.
Sahlins M. 2007. Jak myślą „tubylcy”. O kapitanie Cooku, na przykład. Kraków.
Turner V. 2005. Gry społeczne, pola, metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Kraków.
Kuper A. 2005. Kultura. Model antropologiczny. Kraków.
Łotmana J. 2008. Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury. Gdańsk.
Uspienski B. 1998. Historia i semiotyka. Gdańsk.
Żyłko B. 2009. Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska. Gdańsk.
Eco U. 2009. Teoria semiotyki. Kraków.
Darnton R. 1984. The Great Cat Massacre and Other Episodes in French Cultural History. New York.
Chartier R. 1985. “Text, Symbols and Frenchness”. The Journal of Modern History 57 (4): 682–695.
Fernandez J. 1988. “Historians Tell Tales: Of Cartesian Cats and Galic Cokbol Massacre”. The Journal of Modern History 60 (1).
Geertz C. 2005. Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków.
Darnton R. 1986. “The Symbolic Element in History”. Journal of Modern History 58 (1): 218–234.
Writting Culture: Poetics and Politics of Ethnography. Red. G. Marcus, J. Clifford. Berkeley 1986.
Domańska E. 2010. Wprowadzenie. W Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Red. E. Domańska. Poznań.
Beyond Metaphor. The Theory of Tropes in Anthropology. Red. F. Fernandez. Stanford. 1991.
Clifford Geertz – lokalna lektura. Red. D. Wolska, M. Brocki. Kraków. 2003.
Hastrup K. 2008. Droga do antropologii. Miedzy doświadczeniem a teorią. Kraków.
Marcus G.E. 2003. Użyteczność kategorii uczestnictwa w zamieniających się kontekstach antropologicznych badań terenowych. W Clifford Geertz – lokalna lektura. Red. D. Wolska, M. Brocki. Kraków: 155–181.
Foucault M. 2000. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Gdańsk.
Nowak K. 2011. „Metodologia oral history”. Kultura i Historia 20.
Bourdieu P. 2001. Reguły sztuki. Kraków.
Rabinow P. 2003. Antropos Today. Reflections on Modern Equipment. Princeton.
Granice dyscyplin-arne w humanistyce. Red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa. Olsztyn 2006.